Havířský kostelík Nanebevzetí panny Marie v Poděbradech
Havířský kostel nanebevzetí Panny Marie byl založen roku 1516 Ondřejem Prachovcem na památku kutnohorských havířů, kteří byli na tomto místě r. 1496 popraveni.
Za třicetileté války byl zpustošen saským vojskem a po přestavbě byl znovu vysvěcen roku 1666.
Za císaře Josefa II byl roku 1784 zrušen, ale za čtyři roky byl opět obnoven jako hřbitovní kaple.
Průčelí z roku 1896 je vyzdobeno pískovcovými reliéfy podle návrhů Bohuslava Schnircha (ke 400 výročí popravy) nákladem Jana Hellicha, starosty města Poděbrady.
Viz též článek
Alois Jirásek: Kutnohorští havíři Staré pověsti české
Zpět na Některé práce Bohuslava Schnircha
|
|
|
Havířský kostelík nanebevzetí Panny Marie u Poděbrad - návrh rekonstrukce podle Schnircha z roku 1892 a stav v roce 2003.
Nápis nad portálem:
proti svým starším pro křivdu činěnou jim při rudách, byli křivě obžalováni u krále Vladislava, tři na Křivoklátě a deset z nich v Poděbradech uvězněno. Téhož roku byli k smrti mečem odsouzeni a ten pátek po sv. Vavřinci, L.P. 1496 na tom- to místě,
kde tento chrám nanebevzetí panny Marie stojí, odpraveni. |
|
|
Sádrový model nanebevzetí
Panny Marie v tympanonu a skutečné provedení v pískovci
|
Sádrový model emblému se znakem města a skutečné provedení - Havířský kostelík
|
Sádrový model havířských symbolů (levá strana) a skutečné provedení
|
Havířské symboly pravá strana
|
|
|
Kostelní dveře podle návrhu Bohuslava Schnircha provedl Josef Kapucián 1896
Na dveřích nápis:
Nákladem Jana Hellicha, starosty města Poděbrady
zřízeno L.P. 1896
|
|
|
|
Zpět na Některé práce Bohuslava Schnircha
|
Kutnohorští havíři Kutnohorští havíři se na konci 15.
století neměli dobře, o výdělek je nepoctivě připravovali úředníci a
havíři neměli dovolání ani v místě, ani v Praze. Roku 1494 se
vzbouřili proti perkmistrům, ale situace byla urovnána po dobrém.
Situace se opakovala znovu v roce 1496, kdy byl král
Vladislav
Jagellonský mimo zemi. 13. července 1496 vytáhlo 6000 ozbrojených
havířů z města na vrch Špimberk u Kaňku. Nakonec se ale, pod
příslibem spravedlivého soudu, vzdali. 13 z nich bylo zajato a
mučeno v Poděbradech a místní hejtman, který byl zřejmě podplacen
horními pány, namísto slíbené přímluvy poslal králi list, kde havíře
vylíčil ve špatném světle. |
|
Havířský kostelík se zvonicí v roce 1843 Obrázek Havířského kostelíčku Nanebevzetí Panny Marie je kamenotisk z knihy „Der Elbstorm“ vydané v roce 1843. Věrně ho zachycuje po přestavbě v roce 1665, kdy byl obehnán dřevěným plotem a sloužil jako hřbitovní kaple. Památná zvonice z poloviny 17. století má ještě hrázděné přízemí a je u ni vidět kříž, vyzdvižený na paměť jezuitské misie v roce 1752 vedené pověstným páterem Antonínem Koniášem. Kříž dávno zanikl, ale plechový korpus je uložen v muzejních sbírkách, stejně jako inventář z Havířského kostelíčku odstěhovaný po odsvěcení v roce 1964. |
Zpět na Některé práce Bohuslava Schnircha
|
Ludvík Kuba olej
Jak to bylo s
kutnohorskými havíři Na sklonku 15. století zavládl v
Čechách velký neklid. Král Vladislav Jagellonský sídlil až v dalekém Budíně a do Prahy přijížděl jen málokdy. Cítil se být především
uherským králem. Tamní magnáti ho obklopovali až orientální
nádherou. Vládu v Čechách jeho jménem vykonávali nejvyšší zemští
úředníci, kteří samozřejmě nezapomínali ani na vlastní prospěch. A
uměli zařídit, aby se panovník v Uhrách dozvěděl jen to, co se
dozvědět měl – navíc Vladislav české záležitosti řešil jen s
nechutí. Zisk za každou cenu Kutnohorští měšťané neuvěřitelně
bohatli, a tak si mohli dovolit budovat nejen velké soukromé paláce,
ale také chrám sv. Barbory, který měl být větší než všechny kostely
v Praze i Budíně. Do Hor Kutných, jak se tehdy město nazývalo,
mířili umělci zvučných jmen, jako byli Matěj Rejsek,
Benedikt Rejt či Matouš zvaný
iluminátor, patricijové půjčovali obrovské obnosy králům i knížatům.
Za rudou však bylo nutné sestupovat do stále větších hloubek (důl
nazvaný Osel dosáhl hloubky 600 metrů a byl tak nejhlubší na světě)
a podmínky havířů se stávaly nesnesitelnými – pracovali dvanáct
hodin denně, za svou otrockou a nebezpečnou dřinu dostávali nízké
výdělky a majitelé dolů ve snaze co nejvíc ušetřit najímali na
některé práce i ženy a dokonce děti. Hlavní byl stále větší zisk,
tomu se muselo podřídit vše a všichni. Zatímco město a horníci, jak
se říkalo kutnohorským měšťanům, bohatli, havíři a jejich rodiny na
tom byli stále hůř. Artikule o nepravostech na Horách Kutnách Brzy se stalo veřejným tajemstvím,
že stříbro určené pro královskou mincovnu ve Vlašském dvoře se
rozkrádá opravdu ve velkém. Král byl daleko a jeho zástupce,
hofmistr Michal z Vrchovišť, se na všech machinacích vydatně
podílel. Když si jeden z havířů, jmenoval se Opat, na tohle téma
pustil v opilosti příliš pusu na špacír, kutnohorští radní ho
vsadili do vězení. Nepodařená rebelie Pověst v
Jiráskově podání vypráví
o tom, jak ozbrojení havíři v létě 1496 odešli z města na vrch Špicberk mezi Malínem a Kaňkem, kde vybudovali opevněný tábor a
čekali, že páni za nimi pošlou vyjednávače. Ale místo nich přitáhlo
vojsko a obklíčilo je. Havíři nechtěli bojovat, žádali o rozhovor s
královským hejtmanem z Poděbrad Oňkem Kamenickým – stejně jako
předtím bláhově věřili ve spravedlnost krále, přenesli nyní svou
důvěru na jeho úředníka. Ten jim přece musí dát za pravdu, vždyť
nebojují jen za sebe, ale i za zájmy krále, který je bezostyšně
okrádán! Jak to bylo doopravdy? Mnohého možná překvapí, že pověst
vyprávěná Aloisem Jiráskem se od reality odlišuje jen velmi málo. Je
ale opravdu nezvyklé, že se velmi reálná a realistická příhoda bez
tradičních bájných motivů – s výjimkou oněch zvláštních žaludů –
udržela v paměti přes čtyři století. Snad proto, že připomíná věčný
souboj mezi poctivostí a nepoctivostí, v němž ta první většinou
prohrává. A pokud někdy dojde k potrestání lumpů, pak až post festum, kdy to už obětem nepomůže. Prokop Kroupa V Pamětech Mikuláše Dačického z
Heslova resp. jeho praděda Bartoše z Práchňan čteme obdobný příběh,
je zde však o týden pozdější datum popravy (12. srpna) a navíc jména
všech deseti uvězněných havířů: Průša, jeho bratr, Matěj Černý z
Hloušek, Opat, Viktorin, Hana, Slad, Duchek Bláznice, Kůžel a
Mládek, kteří byli označeni jako původci „bouřky a různice na
Horách Kutnách“. Jak a čím byli potrestáni viníci? Příběh kutnohorských havířů nemohl
samozřejmě chybět ani v Kronice české Václava Hájka z Libočan z roku
1541. Nijak se neliší od těch, které jsme si již uvedli, nové je jen
to, že kutnohorští měšťané napíší listy králi do Budína, v nichž
havíře očerní, a král je proto přikáže popravit. Hájek věnuje hlavní
pozornost popravě i výzvě jednoho z odsouzenců k Bohu, velkým dešťům
a katastrofálním povodním i poklesu těžby stříbra. Uvádí rovněž to,
že když se král Vladislav později dozvěděl pravdu, „kázal ty
úředníky na Horách Kutnách zmučiti a teprve se tu gruntu dopátral“. Deset, nebo třináct? Deset ze třinácti havířů bylo
uvězněno, mučeno a popraveno v Poděbradech. Proč tři z nich odvezli
na Křivoklát? Nevíme. Konečně o třinácti uvězněných hovoří jen
Alois
Jirásek a uvádí i jména odvezených: Holý Želvův, Ondřej Němec a Vít
Krchňavý. Posledně jmenovaný se měl postavit katu, uprchnout a
později svědčit. Jenže Bartoš z Práchňan zaznamenal, že se „katu
obránil“ poslední z havířů popravovaných z Poděbradech. Ač
současník, o trojici odvezené na Křivoklát nic neví. A Staré
letopisy české zaznamenaly jen, že „v téže době sťali na
Křivoklátě dva havíře a třetí se katu ubránil“. Co když šlo o
jiné havíře a pouhou časovou shodu? Havířský kostelík Na dohled od poděbradského zámku u
silnice směřující na Prahu stojí poblíž Labe malý kostelík. Na konci
15. století tu byla bažinatá louka s řadou slepých ramen Labe a
tůněmi. Už v roce 1515 nebo o rok později vystavěl pražský měšťan
Ondřej Prachovec na místě, kde podle tradice byli popraveni
kutnohorští havíři, jednoduchou dřevěnou kapličku. |
Zpět na Některé práce Bohuslava Schnircha
|
Staré pověsti české I Za Žižky se dostala Kutná Hora do
české správy. Tenkráte prý tam ve Vlašském dvoře razili groše s
českým lvem a nápisem na jedné straně: Groš českého lidu. A na druhé
straně s obrazem archy, kalicha a s nápisem: Pro slávu Boží
bojujícího.
Pergamenový frontispis z knihy o ražbě stříbra v Kutné Hoře z konce 15. století
II Minul den, druhý, třetí a potom
opět den, a horníci pořád tábořili ve svém okopu na chlumu. Pořád
čekali, že páni z Hor za nimi sem pošlou jednat, aby se vrátili, aby
se zas ujali díla, že za to nabídnou nápravu. Nikdo však nepřišel,
nikdo se na cestě k nim neukazoval. Již nastal večer pátého dne. Na
náspu kolem ležení stály stráže, mladí havíři ozbrojení; bděli a
hlídali.
Poprava havířů z kutnohorského dolu na Kaňku III Ale ti, kteří tak nespravedlivě a
krutě s horníky naložili, nezůstali bez trestu. |
|
|
Zpět na Některé práce Bohuslava Schnircha
O popravě kutnohorských
havířů „Když tedy těžkosti a křivda
nejvyššího u nich dosáhla stupně, ustanovili pevně mezi sebou
všichni společně z Hory vytáhnouti a pokudž jim opravdový výslech u
krále zjednán nebude, pryč na jiné hory vlastnomocně se odebrati. Z
té tedy příčiny srotivše se ve spolek a jak s ženami, dítkami, tak i
se vším jich nábytkem léta 1496 dne 7ho července vytáhli jako
válečné vojsko pod praporcem horničním v počtu okolo 6000 osob na
vrch řečený Spitzberg, mezi Kaňkem a Malínem, kdež se ještě toho dne
hlubokými příkopy ohradili tak, sice by v čas potřeby mohli sebe na
všecky strany hájiti. Nyní teprv seznali páni horničný, jaké tu
nebezpečenství jim hrozí, neb neměli za jiné, než že vesměs
vymordováni a město jejich v zříceniny obráceno býti má. Pročež v
rychlosti požádali měšťanů čáslavských a kolínských, zvláště pak
hejtmana poděbradského, který na místě knížat(myšleno
misterberských, synů krále Jiřího a dědiců tehdejšího poděbradského
panství, pozn. aut.) zplnomocněn jsa, vůdcem téhož k obraně
požádaného žoldnéřstva býti měl. A tak se sešlo společně okolo 4000
lidu ozbrojeného před oné zákopy na den 12tého července, právě když
se rozednívati počalo. Havíři slyšíce hluk a hlahol jak od Čáslavi
tak od Kolína přicházejícího lidu, jakož i zběh veliký od Kutné Hory
spatříce, uzavřeli mezi sebou, že se dříve zbraně nechopí, dokud by
se jim dříve příčiny nedalo, zvláště pak když i hejtmana
poděbradského, jehož dobře znali zvůli. (poděbradským hejtmanem byl
Oněk Kamenický z Popic – pozn. aut.). Tedy jsa té naděje, že on snad
sebou promluviti nechá, stížnost jejich uváží a skrze knížata u
krále snadnější přístup jim vyjedná. |
|
Zpět na Některé práce Bohuslava Schnircha
|
Vyprávění o Havířském
kostelíčku, zvonici a bývalém hřbitově Vůbec první zmínku o kostelíčku
uvádí ve svých Pamětech Mikuláš Dačický z Heslova k roku 1517.
„Starší havířští (příslušníci havířské samosprávy, pozn.aut.) hor
stříbrných na Horách Kutnách dali udělati kostelík ke cti a chvále
Pána Boha na památku těch havířů u Poděbrad, na tom místě, kde
stínáni byli a pouť tam činíce kalich tam darovali“. Darovaný
kalich s paténou, nepochybně stříbrný, byl přes dramatické osudy
kostelíčka za třicetileté války uchován až do roku 1793, kdy byl
kostelíček josefínským nařízením jako řada dalších v kraji zrušen
a podle Jana Hellicha kalich pak prodán se 7 zlatými a stříbrnými
mincemi (obětina od sošky P.Marie), cínovými svícny a dalšími
cennějšími předměty pro válečné účely za napoleonských válek. Místo staré dřevěné stavby byla
k presbytáři přistavěna místním zedníkem Březanským nová loď
z kamene a kostelík dostal podobu, známou z rytiny v díle „Der
Elbstrom“ z roku 1843. Dle zprávy v soupisu panství z roku 1682 byly
při této příležitosti uloženy ostatky popravených havířů do výklenku
ve zdi po pravé straně oltáře. Do inventáře kostelíčka opět přispěla
řada kutnohorských měšťanů bohoslužebným náčiním, mešními rouchy
a pravděpodobně i dvěma olejovými obrazy s výjevem popravy
kutnohorských havířů. Od stejných dárců mohly být i dvě
polychromované plastiky klečících horníků, které byly umístěny na
konzolách v triumfálním oblouku. Větší obraz, olejová malba na
plátně v jednoduchém černém rámu, představuje stínání havířů
v Poděbradech a na Křivoklátě a je provázen v ploše obrazu
vysvětlujícím textem. Dle údajů na zadní straně byl opravován
v letech 1721 a 1781. Druhý menší obraz se stejným výjevem, ale bez
královského posla, byl bohužel neznámými vandaly někdy v zimě
1973–1974 z rámu vyříznut a ukraden. Třetí stejný výjev ještě
menších rozměrů, související s votivní deskou byl původně na
radnici, později vystaven v muzeu. Scéna popravy havířů bývala v 16.
a 17. století často zobrazována na průčelích kutnohorských domů i na
obrazech, uchovávaných v mnoha domácnostech tamních měšťanů.
Objevovala se i v kancionálech literátských kůrů v kostelech na
Kutnohorsku. Tuto scénu nakonec vymaloval v roce 1784 na průčelí
kostelíčka poděbradský malíř samouk Karel Smrkovský. |
|
Krutý osud kutnohorských havířů: Místo vděku přišla smrt! „Zaručuji
vám beztrestnost,“ slibuje poděbradský hejtman Otík Kamýcký vůdcům
havířské vzpoury. Nic netušící vzbouřenci mu sednou na lep. S nadějí
na spravedlnost vyrážejí kutnohorští na poděbradský hrad. Sotva
přijdou, past sklapne. Čeká je zatčení, mučení a smrt. Podvádí s vytěženou rudou Nejvíce ale nenasytnými praktikami důlních podnikatelů trpí havíři. Povrchové žíly už jsou vytěženy. „Když současně bylo třeba rudu těžit ze stále větší hloubky, šlechtická správa dolů, aby si zachovala neoprávněné zisky, zvyšovala vykořisťování námezdně pracujících havířů,“ píše český historik Zdeněk Kárník (1931–2011). Havíři dobře vědí, že pro mnohé těžaře znamená jejich podnikání „malou domů“. Proto se začínají bouřit. „Léta 1494., v sobotu po památce svatého Jiljí (6. září) havíř řečený Opat mluvil z opilství, že pan Michal z Vrchovišť, hofmistr horní na Horách Kutných, zrádně a nešlechetně činí při těch horách, pročež vzat byl do vězení na rozkaz pánů šepmistrů (konšelů-radních),“ uvádí ve svých pamětech Mikuláš Dačický z Heslova. Jeden z havířů skutečně obviní Michala z Vrchovišť z podvodů. Tvrdí, že si část rudy přivlastňuje, má úkryt na její nelegální zpracování a tím okrádá královskou pokladnu. 6. září 1494 je havíř proto zatčen. Uplatí vzbouřence pivem Jeho druhové si to ale nenechají líbit. O dva dny později už dav havířů míří ke kutnohorské radnici. „Pokud ho nepropustíte, osvobodíme ho násilím,“ vyhrožují radním. Kutnohorští konšelé se nakonec usnesou, aby havíři přišli se svými stížnostmi do Vlašského dvora. 14. září 1494 havíři dorazí. Jsou ozbrojení. Chvíli proto trvá, než se pánům povede je donutit, aby odešli na hřbitov sv. Barbory. Aby byl klid, koupí jim dokonce na cestu několik sudů piva. Na hřbitově pak vzbouřenci přečtou svoji petici. Do jednání mezi nimi a radnicí se vloží kutnohorský arciděkan Slavomír Zrůbek. Právě jeho zásluhou dojde ke kompromisu. Havíři se nedopustí násilí a Michal z Vrchovišť na oplátku bude zbaven funkce hofmistra. Proradná lest končí smrtí Ovšem odchod jednoho z podvodníků situaci nevyřeší. Pořád je dost těch, kteří se obohacují na úkor státu. Havířům o necelé dva roky znovu dojde trpělivost. Ozbrojení přicházejí 13. července 1496 na vrch Špimberk u hornické osady Kaňk. Tentokrát už jsou o poznání ostřejší, znovu mají zbraně a žádají rovnou audienci u krále. Na kopci jich táboří na 6 tisíc. Jenže kutnohorští na ně pošlou svoji ozbrojenou hotovost. Přidají se i vojáci poděbradského hejtmana Otíka Kamýckého z Tropčic, který havířům slíbí beztrestnost. Nikdo z nich ale netuší, že jde o lest. Na poděbradský hrad se vypraví 13 havířských vůdců k jednání. Kamýcký je nechává zatknout a krále Vladislava Jagellonského žádá o jejich potrestání. Panovník mu vyhoví. Deset je popraveno 5. srpna 1596 v Poděbradech, dva na Křivoklátě, třetí uteče. Bez vůdců je možné vzpouru potlačit velice snadno. Ovšem král nakonec podle Dačického zjistí, že je pravda na straně havířů a „proti svému zvyku nanejvýš rozčílen dal původce jímati a tři úředníky popraviti“. Potvrzuje to i listina z roku 1503 v Kutnohorském archivu. |
|
Havířský znak z Kutnohorské bible 1489
Zpět na Některé práce Bohuslava Schnircha