K Schnirchovu pomníku krále Jiřího z Poděbrad
Příloha poděbradských novin 8/1996 (mc, om)
(1845 - 1901) byl předním českým
sochařem 19. století. Studoval ve Vídni a v Mnichově. Byl nebezpečným soupeřem
Josefu Myslbekovi při druhé soutěži na návrh svatováclavského pomníku. Myslbeka
pak vytlačil ze sochařských prací na budově Národního divadla (trigy, plastiky na
atice a mnohé dekorativní prvky), na nichž měl hlavni podíl a kde se stal nepostradatelným pomocníkem architekta Zítka. Byl pracovitým a zdatným sochařem, kterému přešlo
do krve novorenesanční cítění plastické formy. Skvěle se osvědčil při
dekorativních úkolech. Kromě Národního divadla pracoval pro
Rudolfinum, Národní
muzeum, Městskou spořitelnu v Praze aj. Jeho jezdecká
socha krále Jiřího vyniká
jemností výrazu a dokonalým zpracováním detailů. Poděbrady, rodné město
Schnirchovy matky, zdobí dodnes několik jeho drobnějších plastik. Navrhl například
průčelí havířského kostelíčka, vytvořil
střik na městskou kašnu, emblém na
proboštství, náhrobek rodiny Markovy, náhrobek v bývalé Boučkově zahradě nebo
pamětní desku F. Turinského na staré radnici. „Schnirch jest jeden ze sloupů chrámu českého umění a jeho snažení a tvoření vybízí nadané mladíky k následování: Ne pouhým mluvením a boucháním, jedině velikými skutky věrných a pracovitých synů proslaví se vlast a národ a dojdou uznání a cti ve světě.“ Bohuslav Schnirch Mistr
Bohuslav Schnirch
na sebe upozornil za poslední léta zejména dvěma velikými výtvory: nezapomenutelným
modelem jezdecké sochy sv. Václava, určené pro náměstí Václavské, jež byla
vyznamenána první cenou, a hlavně důmyslným a zdařilým zpodobením české báje o
rytířích blanických a nyní sochou Jiřího z Poděbrad, po celém širém národě
již „světoznámou“.
K Schnirchovu pomníku krále Jiřího z Poděbrad Jezdecká socha je nadživotní velikosti z tepané mědi (složitější díly jsou vyrobeny galvanoplasticky - pozn. red.) na silné železné kostře, výška a délka přcs 4 m. Práci provedl podle vzoru a za vedení B. Schnircha pražský kovotepec Richard Schorcht, železnou kostru, rovněž dílo umělecké, zhotovila firma A. Juppa a J. Kapucián v Praze. Kostru lze rozebrat na 12 samostatných částí, železné pruty jsou silné 25 mm. Kostra váží 1200 kg a přes 1000 šroubů k ní upevňuje tepané měděné části. K tepání je použita měď o síle 1,2 - 1,5 mm a celkové váze asi 800 kg. Kamenný podstavec je zhotoven z hořického a žehrovického kamene a je 6 m vysoký. Kolem podstavce na seříznutých rozích jsou umístěna čtyři pážata 2 m vysoká, jakožto štítonoši se znaky Čech, Moravy, Slezska a obou Lužic. Na užší přední straně podstavce je tepaný erb města Poděbrad v kartuši a po stranách ostatních jsou nápisy z písmen litých z bronzu. Na soklu vpředu je odznak, víry husitské a po širokých stranách znamení války a míru. Kolem sochy jest zahrádka se železnou mříží, rovněž od Schnircha navrženou. Celý náklad na sochu obnášel asi 28 000 zlatých. O některých detailech výzdoby podstavce pomníku Především jsou to
sochy pážat, které zvýší dvou metrů, z hořického pískovce se znaky Čech,
Moravy, Slezska a obojí Lužice v kroji z 15. století vytesány a umístěny v rozích
podstavce a maje každý na prsou vyšitý štít se znakem kunštátským slouží k
obohacení sillhouetty podstavce a zároveň k jeho případnému rozšíření, z
kteréžto příčiny byly autorem z téhož materiálu provedeny jako podstavec sám.
Emblém Právo se symboly husitství
|