Slavnostní prohlášení českých poslanců
vídeňské říšské rady a zemských sněmů historických zemí Českého
království z 6.1.1918, formulující cíle národně osvobozeneckého boje
českého a slovenského národa za první světové války. Reagovala na
jednání o mír v Brestu Litevském, odvolávala se na zásadu sebeurčení
národů, prosazovanou sovětským Ruskem a požadovala, aby budoucí
mírová konference uznala právo na sebeurčení dosud nesvobodných
národů, jmenovitě pak utlačovaných národů Rakousko-Uherska.
Lidové noviny 29. července 1914
K činnosti
českých poslanců během první světové války
Dvě osmadvacítky v kalendáři, od nichž
nás dělí sto let, změnily svět a proměnily českou politiku a s ní
i parlamentní život. V neděli 28. června 1914
totiž padly v Sarajevu osudné výstřely, které zabily následníka
trůnu Františka Ferdinanda d´Este. Měsíc nato propukla světová
válka. Národní listy na konci července 1914 vcelku prorocky psaly:
„Den 28. červenec letošního roku stal se pro mocnářství
habsbursko-lotrinské dnem tak historickým, jakého nepamatuje nikdo z nynějších generací občanů této říše.“1
Na začátku války existovaly v české politice čtyři základní proudy.2
Agrárníci, katolické strany a český konzervativní velkostatek
vystupovali nejdříve loajálně k habsburské monarchii, teprve v průběhu války se jejich postoj měnil. Sociálně-demokratičtí politici
počítali se zachováním Rakouska-Uherska a s jeho
proměnou v demokratický stát, který se podaří zreformovat. Okruh
politiků kolem lídra mladočechů Karla Kramáře sázel na vítězství
dohodových mocností a zpočátku spoléhal na (tehdy ještě
nebolševické) Rusko. Kramář viděl válku jako střet Germánstva se
Slovanstvem a předpověděl, že konflikt změní mapu Evropy k nepoznání. S vítězstvím Dohody počítaly i
vize T. G. Masaryka.
Zatímco zahraniční odboj se po většinu války soustředil kolem T. G.
Masaryka, který do zahraničí odjel v prosinci 1914, centrem domácího
odboje byl Tajný výbor Maffie kolem Edvarda Beneše (před jeho
odchodem do zahraničí), Přemysla Šámala, Karla Kramáře nebo
Josefa Scheinera.
Na začátku války parlament nezasedal. Připomeňme, že činnost
zemského sněmu v Praze přerušily už tzv. Anenské patenty z 26.
července 1913. Bylo to v době, kdy sněm trápila obstrukce německých
poslanců. Zemský sněm už se nikdy nesešel. Jednání Říšské rady bylo
v březnu 1914 odročeno, tentokrát pro změnu kvůli české obstrukci, k dalšímu zasedání se sešla až na konci května 1917.3
V čase uspaného zemského sněmu i Říšské rady byli mnozí poslanci
zaměstnáni veřejnou činností v zemských výborech, resp. od Anenských
patentů v zemských správních komisích, výkonných orgánech zemských
sněmů, provádějících sněmovní usnesení a jeho agendu.
Perzekuce protirakousky naladěných
politiků na sebe nenechaly po vypuknutí války dlouho čekat. Už v září 1914 byl zatčen poslanec Václav Klofáč z národně sociální
strany. Řada novin a časopisů byla zastavena, mnohé organizace se
ocitly pod policejním dohledem. Na druhou stranu sociální demokrat
Bohumír Šmeral právě na podzim 1914 ujišťoval místodržitele Thuna,
že sociální demokraté splní korektně svoji povinnost jako Rakušané,
protože jen v Rakousku-Uhersku spatřují svou spásu.4
Během Vánoc 1914 přesvědčují také představitelé katolických
politických stran Mořic Hruban a Jan Šrámek české politiky, aby
vystoupili s loajálním prohlášením.
Křesťanské politické strany5
představovaly v českém stranickém spektru nejvíce loajální, tzv.
aktivistické prorakouské politické síly. S vypuknutím války se
předpokládal útlum politické činnosti. Ta se z parlamentu později
přesunula do Českého svazu a Národního výboru, resp. někteří
politici se zapojili do odboje. Během války došlo k postupnému
sjednocování těchto hlavních stran s několika menšími katolickými
subjekty ve spojené katolické strany podle zemského principu.6
Aktivistický politický postoj našich klerikálů spočíval v podpoře
vládnoucí dynastie a válečného úsilí Rakouska-Uherska. Zároveň však
ve věrnosti státoprávnímu programu usilovali o obnovu politických
práv zemí Koruny české a zasazovali se o práva českého národa v prostředí, v němž výrazně sílil vliv německých stran a germanizační
tendence. Politici obecně odmítli pozvolna se vtírající praxi, že
„ve válce se politika nedělá“. Naopak předsedové
katolickonárodní strany Mořic Hruban a křesťanskosociální strany
katolický kněz P. Jan Šrámek, oba poslanci moravského zemského sněmu
a vídeňské Říšské rady, se neuchýlili do soukromí a již o Vánocích
1914 jako reprezentanti moravských stran jeli do Prahy s cílem
sjednotit české politické strany a překonat jejich řevnivost.
Šlo o solitérní pokus poslanců a předáků klerikálních stran, který
se nesetkal se zdarem. Ve většině případů šlo o formální sdělení
záměru bez většího ohlasu, maximálně s projevem uctivého uznání.
Předsedu mladočechů Karla Kramáře nezastihli, místo nich se setkali
s Jindřichem Maštálkou, zemským i říšským poslancem. Předseda
agrární strany a český zemský poslanec Antonín Švehla v delším
rozhovoru kolegům vyjevil patrně jediný možný důvod, proč jejich
návrh nebude širším politickým spektrem akceptován. Tím důvodem byl
tzv. klerikalismus navrhovatelů, tedy jejich příslušnost ke
katolickým konfesním stranám. Také předseda české sociální
demokracie Bohumír Šmeral s návrhem osobně souhlasil, avšak jeho
úspěch podmiňoval souhlasem K. Kramáře a A. Švehly.7
Na radu místopředsedy české
křesťanskosociální strany, katolického kněze a budoucího pražského
arcibiskupa Františka Kordače se J. Šrámek a M. Hruban rozhodli
oslovit s nabídkou spolupráce zástupce české historické šlechty jako
tradičního zastánce českého státního práva. Šlechta sdružená ve
straně konzervativního velkostatku měla zastoupení jak na zemských
sněmech, tak ve vídeňském parlamentu. Člen panské sněmovny Bedřich
Lobkowicz, syn nejvyššího maršálka Království českého Jiřího
Kristiána Lobkowicze, představoval vhodný kontakt. Jeho příslušnost
ke šlechtickým státoprávním kruhům a vyvinuté národní cítění z něj
činily důvěryhodnou osobnost pro ostatní české politiky. I on oběma
klerikálním představitelům doporučil nepodnikat žádný krok bez
srozumění s K. Kramářem, jenž byl pokládán za vůdčí osobnost celé
české politiky. Jako příslušníci jednoznačně prorakouské politické
linie byli oba klerikální politici důvěrně přijati místodržitelem
Františkem knížetem Thunem, rovněž státoprávním šlechticem a
přívržencem českého národního hnutí, který uvítal sjednocovací
iniciativu. Byl však již v tu dobu unaven obhajobou národních práv
proti zájmům Vídně, která byla provokována českým národním
radikalismem a odporem proti vládním aktivitám (viz demonstrativní
odmítnutí válečných půjček mladočeským vůdcem
K. Kramářem). Další
sázky na státoprávní šlechtu však vedoucí osobnosti českého
politického katolicismu spíše odrazovaly. Velkým zklamáním byl pro
ně např. nástup českého státoprávního šlechtice a člena českého
zemského sněmu Jindřicha Clam-Martinice na post předsedy vlády v prosinci 1916. Nesplnil očekávání českých stran a postupně se octl v zajetí německonacionální a německoliberální politiky. Do vlády
povolal představitele českého němectví Karla Urbana a barona Josefa
Baernreithera. Těmito kroky se rozvolňovala vazba klerikálů na
českou historickou šlechtu.
Výprava obou katolických poslanců nepřinesla hmatatelného výsledku.
Zůstalo jen u symbolických a zdvořilostních gest. Stala se však
důkazem iniciativnosti konfesních politických stran a jejich vůle
utvářet politické osudy národa společně s ostatními
politickými stranami a proudy. Zástupci katolických stran si
uvědomovali potřebu nacházet skrze politický kompromis a
demokratickou diskusi výsledek přijatelný pro všechny zúčastněné
aktéry. Válka přinesla konfesním stranám v Čechách a na Moravě
útlum, jejich poslanci nevyvíjeli logicky žádnou zákonodárnou
iniciativu ani na zemských sněmech Čech, Moravy či Slezska, ani na
Říšské radě ve Vídni.
Cestami protirakouského odboje
Karel Kramář
V květnu 1915 přišla vlna zatýkání
českých politiků a představitelů domácího odboje. 21. května byli
zatčeni dlouholetý poslanec Karel Kramář a starosta České obce
sokolské Josef Scheiner, brzy byli zatčeni také poslanec Říšské rady
Alois Rašín a redaktor Národních listů Vincenc Červinka.
Karel
Kramář si nepřipouštěl reálnost nebezpečí a snad ani nevěřil, že by
se jemu, váženému českému politikovi, mohlo něco stát. „Byl jsem
téměř 25 let poslancem, a vědomí mé osobní nedotknutelnosti bylo
vlastně jediným poněkud povznášejícím pocitem mého povolání,“
vzpomínal po letech.8
Více se mýlit nemohl. Kramář byl odvezen do vězení na Hradčanech,
kde v malé špinavé cele strávil o samotě první noc za mřížemi:
„Každou chvíli jsem vstával, nervové rozechvění působilo na mne
fysicky nejrůznějšími symptomy a zdálo se mně, že se v té cele
zalknu ohavným zápachem. Cítil jsem nevýslovně hluboké ponížení, že
mne, který jsem byl kdysi jedním z vůdců většiny v parlamentě, který
nepřestal hráti ve sněmovně, v delegacích úlohu dojista vynikající,
který byl znám v tak mnohých politických kruzích Evropy, že mne hodí
do smradlavé cely jako sprostého vraha nebo zloděje. … Začalo svítat
a když bylo světlo, viděl jsem svou celu v celé její ohavné špíně,
po stěnách pornografické kresby, nápisy, a v tom všem já, jeden z předních parlamentářů českých a rakouských… Nemyslil jsem na
budoucno, na to, co mně hrozilo – zdálo se mně, že nic nemůže být
hroznějším, než ta noc v smrduté, špinavé cele pro vrahy a zloděje…
“9
Následujícího dne byli Kramář a
Scheiner odvezeni do Vídně a
Kramář
tam byl předán c. a k. zeměbraneckému divisnímu soudu, který měl ve
své agendě vyzvědačské a velezrádné procesy. Dlouholetý poslanec
Kramář, který i díky rodinným financím nebyl zvyklý ani na náznak
nepohodlí, nesnášel pobyt ve vězení lehce: „Cela byla úzká, ale
nedělala dojem odporné nečistoty jako v Praze. Byl v ní splachovací
systém a následkem toho aspoň snesitelný vzduch. Železná postel, na
kterou přišly potom mé žíněnky a polštáře, nad tím polička pro
knihy, malý stolek s připevněnou lavičkou, džber s vodou a malý
koflík pro pití – to bylo všecko, co jsem v cele měl. Později směl
jsem si koupiti židli – pro starou chorobu v kříži jsem velmi těžce
snášel lavičku bez lenochu, malou skříňku na knihy a konečně
největší vymoženost, když jsem se už celé neděle myl pomocí koflíku
na pití – umyvadlo!“10
Připomeňme, že domácí odbojová činnost se zintenzívnila v prvních
měsících roku 1915, kdy se završila organizace Tajného výboru –
Maffie. Šlo o ústřední orgán pro řízení zpravodajské a konspirační
činnosti českého domácího odboje za první světové války. Maffie
stála na výrazně protirakouských pozicích, a proto jedním z úkolů
jejích členů bylo zabránit případným projevům loajality českých
politiků vůči habsburské monarchii. Maffie také byla v kontaktu se
zahraničním odbojem. V březnu 1915 bylo ustaveno předsednictvo
Maffie, ve kterém pracovali Edvard Beneš, Alois Rašín,
Josef Scheiner, Přemysl Šámal či
Karel Kramář. Například právě
Kramář se
počátkem května 1915 po bitvě u Gorlice ostře postavil proti tomu,
aby byla do hlavního stanu vyslána deputace, která měla ubezpečit o
oddanosti českého národa a o jeho věrnosti monarchii. Politik na to
později vzpomínal: „Poněvadž jsem toto prohlášení (odmítnutí
vyslání deputace – pozn. aut.) učinil já, odmítal svou účast jeden
za druhým a z deputace, o níž již patrně ve Vídni věděli, sešlo. A
nyní si představme, co by dělali naši lidé za hranicí, kdyby
Rakousko se vším svým žurnalistickým a propagačním aparátem mohlo do
světa rozhlásiti, že zákonní zástupci českého národa slavnostně
prohlásili arcivévodovi Bedřichovi svou věrnost a oddanost!“11
I to, že Karel Kramář zmařil projev loajality, na který Vídeň
netrpělivě čekala, se mu brzy mělo stát osudným.
Do domácího odboje se nezapojily české katolické strany, jejichž
předáci se soustředili spíše na zmírňování válečných dopadů na český
národ a společnost pomocí deputací apod. Prorakouská sociální
demokracie se po odmítnutí austromarximu nakonec připojila k odbojovému hnutí za vedení svých říšských poslanců Františka
Soukupa, Rudolfa Bechyněho a Luďka Pika.12
Proces s Karlem Kramářem a jeho druhy, jak se tehdy říkalo, byl
symbolicky vnímán jako proces s celým českým národem. O proces se
zajímali také zahraniční státníci. Kramář a
Rašín byli obžalováni ze
zločinu velezrady a zločinu proti branné moci státu. Zbývající dva
obžalovaní – V. Červinka a ostatním do té doby neznámý úředník J.
Zamazal – čelili obvinění z vyzvědačství.
Kramářovi a Rašínovi nijak
nepomohlo to, že byli poslanci Říšské rady. Imunity přestali požívat
v okamžiku, kdy byla Říšská rada uzavřena. Nicméně
Kramář byl navíc
členem delegací, proto se jeho obhájce Eduard Koerner alespoň v tomto případě snažil, aby byla imunita zohledněna a uznána.
Alois
Rašín si k tomu počátkem ledna 1916 poznamenal: „Imunita dra
Kramáře, jakožto člena delegací, nebyla soudem uznána, a proto k přerušení řízení nedojde. Bylo jen sděleno, že bylo učiněno stran
dra Kramáře a mne oznámení parlamentu, že jsme ve vazbě a že je
řízení proti nám…“13
V červnu 1916 byli obžalovaní uznáni vinnými:
Kramář s Rašínem
velezradou a zločinem proti válečné moci státu, Červinka se
Zamazalem vyzvědačstvím. Všichni byli odsouzeni k trestu smrti
pověšením. Po nástupu nového panovníka Karla I. byl trest zmírněn,
začátek července 1917 pak přinesl politickým vězňům amnestii. V posledních měsících věznění
Kramář s Rašínem sdíleli společnou celu.
„Neklesnout do špíny, čistě žít, nepoddat se, nesestoupit na
nižší stupeň kultury, to je ten strašný zápas, který inteligentní
člověk prodělává ve vězení,“ vzpomínal Rašín.14
Pobyt ve vězení asi více traumatizoval zhýčkaného
Karla Kramáře. Ten
si také později s určitou dávkou lítosti z promarněné příležitosti
uvědomil, že se ještě coby poslanec mohl zasadit o to, aby se s politickými vězni zacházelo jinak než třeba s vrahy a zloději:
„Tak jsme byli uspáni politickou svobodou, kterou v Rakousku měl v poslední době každý politický směr od anarchistů počínaje až do
prušácké velkoněmecké propagandy, že jsme na to nepomýšleli, že by
otázka politického vězení mohla se státi praktickou.“15
Před válkou by ho ale nejspíš ani ve snu nenapadlo, čeho se ještě
může dočkat.16
Alois Rašín
V roce 1915 zatím v domácí politice sílil proud, který doufal, že
prorakouskou loajalitou otupí ostří protičeské perzekuce. K tomuto
aktivistickému směru patřili např. mladočech Z. Tobolka, staročech
K. Mattuš, vedení agrární strany nebo sociální demokraté v čele s B.
Šmeralem. Habsburská monarchie se měla stát záštitou rovnoprávných
národů, kterým měla zaručit možnost rovnoprávného rozvoje.
Aktivistický proud sílil i kvůli zatýkání protirakousky
orientovaných politiků a odchodu dalších osobností do zahraničí.17
Nejznámějším Čechem působícím v zahraničí byl Tomáš Garrigue
Masaryk, který byl poslancem Říšské rady za pokrokovou stranu a
který na konci roku 1914 odešel do exilu. Ve Švýcarsku v létě
následujícího roku promluvil k 500. výročí smrti Mistra Jana Husa,
Masarykovy projevy vyhlásily odboj vůči rakousko-uherské monarchii.18
„Za české reformace i český stát se osamostatnil. Doufejme, že
tato veliká světová válka také povede náš národ ke svobodě a že dle
programu všech českých stran se české samostatnosti dožijeme, podle
slov Palackého, že jsme byli před Rakouskem a budeme i po něm, a
bude-li třeba – a bude třeba – i bez něho,“ pronesl Masaryk 4.
července 1915 v Curychu.19
V Ženevě pak o dva dny později prohlásil: „Každý Čech znalý dějin
svého národa se musí rozhodnout buď pro reformaci, nebo pro
protireformaci, pro ideu českou – nebo pro ideu Rakouska, orgánu
evropské protireformace a reakce.“20
Za měsíc, 4. srpna, nařídilo vrchní velitelství rakouské armády
stíhání Masaryka coby podezřelého ze zločinu velezrady a
vyzvědačství a zločinu proti válečné moci státu.21
Masarykovým přáním bylo, aby se k jeho zahraničním aktivitám přidali
další čeští politici, odjel např. poslanec za agrární stranu
Josef
Dürich a také Masarykův pozdější nejbližší spolupracovník Edvard
Beneš.
Český komitét zahraniční jakožto politický orgán zahraničního odboje
vydal v listopadu 1915 provolání o nemožnosti vnitřní transformace
Rakouska-Uherska. Český národ usiluje o samostatný československý
stát. V únoru 1916 vznikla z České komitétu zahraničního
Československá národní rada, v jejímž čele stanul T. G. Masaryk.
Domácí politika aktivismu
Čeští poslanci doma vytvořili v listopadu 1916 jednotný Český svaz, který sdružoval české poslance
Říšské rady kromě těch, kteří se nacházeli v emigraci a kromě
sociálních demokratů-centralistů. Podle historika Roberta Kvačka byl
tehdy Český svaz naplněn duchem loajální a aktivistické politiky:
„Aktivismu bylo podle něho třeba zvláště jako argumentu pro
poválečnou dobu, aby se citelně nezhoršilo postavení českého národa
v říši.“22
„V přesvědčení, že plníme jen vůli celého, po národní jednotě
dnes více než kdy před tím volajícího národa a že jednáme současně v zájmu staroslavné dynastie i velikého historického poslání říše, jež
spočívá především ve sjednocení a zachování nedílnosti jejich
království a zemí, jakož i v naprosté rovnoprávnosti všech národů,
sjednocujeme na základě většinové zásady české poslance na radě
říšské v jeden celek Český svaz,“ stálo v prohlášení Českého
svazu.23 V jeho čele stanul agrárník František Staněk, do čela v té době také
ustaveného Národního výboru, který zahrnoval politické strany v zemích Koruny české, se postavil staročech Karel Mattuš. Loajalitu k habsburské říši Český svaz ukázal například účastí delegace na
pohřbu císaře Františka Josefa I. Aktivismus českých politiků
vrcholil začátkem roku 1917. Ministru zahraničních věcí Czerninovi
adresovalo předsednictvo Českého svazu 31. ledna 1917 dopis:
„Vaše excelence! Vzhledem na odpověď států čtyřdohody presidentu
Spojených států severoamerických Wilsonovi, ve které státy válčící s mocnářstvím naším uvedly mimo jiné také ´osvobození Čechů od cizího
panství´ jako jeden z cílů, k nichž chtějí mocí zbraní dospěti,
praesidium Českého svazu odmítá tuto insinuanci, která spočívá na
předpokladech úplně nesprávných, a rozhodně prohlašuje, že národ
český jako vždycky v minulosti tak také v přítomnosti i v době
příští jen pod žezlem habsburským vidí svou budoucnost a podmínky
svého vývoje.“24
Politika Českého svazu se ale v průběhu příštích měsíců výrazně
proměnila.
Aktivistické a zároveň opoziční, protivládní křídlo působilo v každé
české politické straně, což se stalo terčem německé kritiky, jež
českou politickou reprezentaci obviňovala z neupřímného a
zrádcovského chování vůči Rakousku. Aktivismus katolických
konfesních stran, tedy jejich kladná politika vůči Vídni a
projevovaná věrnost katolickému habsburskému vládnoucímu domu, nebyl
v pozdějším revolučním čase pardonován, zatímco oportunistický
aktivismus ostatních občanských i socialistických stran byl po 28.
říjnu 1918 pokládán za nutnou taktiku pro udržení českého
politického života.25
V budoucích republikánských poměrech byla hlavním proviněním
klerikálů jejich upřímná věrnost Habsburkům, zatímco liberální a
socialistické strany projevovaly svou loajalitu vládnoucí dynastii
spíše z praktických než niterných důvodů.
Činitelé katolických stran se snažili v omezených politických poměrech využít svých vazeb a kontaktů na
politiky a zejm. historickou šlechtu. Reprezentanti agilního
moravského křídla politického katolicismu, poslanci J. Šrámek a M.
Hruban, se po Novém roce 1917 vypravili k ministerskému předsedovi
Jindřichu Clam-Martinicovi s naléhavou žádostí o svolání říšské rady
a obnovení standardního ústavního života. Během česky vedeného
rozhovoru se oba návštěvníci setkali s vyhýbavým stanoviskem.
Obdobně ministerský předseda odbyl i záložní požadavek na svolání
moravského zemského sněmu s dosud nevyčerpaným funkčním obdobím s tím, že by prý mohla probíhat debata s neblahými důsledky pro zemi
oslabenou válečným konfliktem. Nepomohly Šrámkovy argumenty o
obecném volání po obnově parlamentního života. Ministerský předseda
nadále setrvával na absolutistickém pojetí vlády umožněném jen díky
válečnému stavu. Nedal se obměkčit ani příslibem, že projevy na
povoleném sněmu nikterak neohrozí životní zájmy mocnářství. Zde je
nutno konstatovat, že oba moravští poslanci slibovali loajalitu za
sebe i za druhé strany, k čemuž neměli od ostatních českých
politických subjektů mandát. Neústupnost předsedy vlády byla
krátkozraká tváří v tvář sílícímu požadavku po oživení činnosti
zákonodárných sborů v dalších zemích monarchie (např. v Haliči, ve
Slovinsku) a sveřepě šla přímo proti němu.26
Specifický byl prorakouský aktivismus sociální demokracie.
Českoslovanské sociální demokracii vyhovoval internacionální
charakter říše. Strana se před válkou na svém sjezdu r. 1913
vyjádřila pro další trvání rakousko-uherské říše, v níž spatřovala
ochránce malých národů, stejně jako efektivní hospodářský prostor
svědčící zájmům a rozvoji dělnického hnutí. Sociální demokraté se
svými vůdci, poslanci Říšské rady Františkem Soukupem a Bohumírem
Šmeralem, požadovali federalizaci říše a důsledné provádění
všeobecného volebního práva i v obecní a regionální správě.27
Obnovená Říšská rada
Císař Karel I.
V dubnu 1917 svolal císař Karel I.
Říšskou radu, sejít se měla 30. května, přičemž jedno z odůvodnění
tohoto kroku bylo spatřováno v panovníkově osobním přání, aby
parlament začal opět pracovat. Přes dvě stovky osobností kultury pak
17. května dokumentem zvaným Manifest českých spisovatelů vyzvaly
české politiky, aby na Říšské radě hájili zájmy českého národa. V opačném případě se měli poslanci vzdát svých mandátů. Text tohoto
Manifestu spisovatelů připravil básník a ředitel činohry Národního
divadla Jaroslav Kvapil. Manifest bývá pokládán za morální apel,
který měl dodat vzpruhu politikům. Požadoval sebeurčení českého
národa a vyzýval zákonodárce z Českého svazu a Národního výboru k důslednému odporu proti vídeňské vládní politice. Jednalo se o svého
druhu „nepolitickou politiku“, kterou říšský poslanec M. Hruban
pokládal za vměšování se nepolitiků do kompetencí zvolených zástupců
lidu. Přesto v tomto faktickém proklamačním nátlaku reprezentantů
českého kulturního života spatřoval rovněž zdroj pozitivní motivace
pro české politiky v podmínkách obnoveného parlamentarismu.28
30. května 1917 je, jak poznamenávají Národní listy, „po třech
letech její bezvýjimečné němoty“ zahájena Říšská rada.29
Jak podotýká historik Vratislav Doubek, někteří poslanci se zasedání
obnovené Říšské rady už nedožili, další mohli být teprve teď
oficiálně zbaveni mandátu kvůli soudnímu rozhodnutí (např.
K.
Kramář, A. Rašín, F. Buříval, V. Choc): „Nejen díky těmto
významným poslancům odstaveným z parlamentního života se však
těžiště české politiky opět přesouvalo mimo parlament. Někdejší
nedůvěra k parlamentu a rakouské politice se v éře válečného
byrokratického militarismu jen prohloubila.“30
„Český svaz jde do parlamentu jako strana oposiční a s programem,
který je neslučitelný s dosavadní politikou nynější vlády,“
konstatují Národní listy.31
Český svaz vystoupil se svým státoprávním prohlášením: „Poselství
českého národa vychází z hlubokého přesvědčení, že nynější
dualistický útvar vytvořil k patrné újmě celkových zájmů národy
vládnoucí a potlačované a že k odstranění každého nadpráví
národnostního a k zabezpečení všestranného vývoje každého národa v zájmu celé říše a dynastie je nezbytno přetvoření mocnářství
habsbursko-lotrinského ve spolkový stát svobodných a rovnoprávných
národních států. Opírajíce se proto v této dějinné chvíli o
přirozené právo národní na sebeurčení a svobodný vývoj, posíleni nad
to u nás nezadatelnými právy historickými a státními akty, plně
uznanými, budeme se v čele svého lidu domáhati sloučení všech větví
českoslovanského národa v demokratický český stát, při čemž nelze
opomenouti i větve slovenské, žijící v souvislém celku s historickou
vlastí českou.“32
S vlastním prohlášením vystoupil poslanec A. Kalina, který rovněž
usiloval o samostatný československý stát, v jeho slovech však
chyběla zmínka o habsburské monarchii. „Nic menšího nemá být od
dnešního dne cílem české politiky,“ konstatovalo Právo lidu,
„nežli český stát, demokratický český stát, jakožto jeden ze
svobodných a rovnoprávných národních států, jejichž spolek má
nastoupiti na místě nynějšího dualistického soustátí
rakousko-uherského.“33
Prohlášení Českého svazu přednesl na půdě Říšské rady František
Staněk a podle Národních listů byl jeho účinek silný: „Čechové,
Slovinci, Chorvati, Srbové, ale také, což bylo zvláště pozorováno,
Poláci provázeli je hlučným a trvalým potleskem.“34
Německý poslanec Pacher v souvislosti s českým prohlášením varoval,
že „každý pokus znovuprobuzení českého státního práva, které
především odporuje právu Němců v Čechách na národnostní samosprávu,
způsobí nejostřejší odpor všech Němců ve státě“.35
M. Hruban žádal na řečništi říšské rady federalizaci
Rakouska-Uherska a ohrazoval se proti německým útokům. Na české,
jihoslovanské a ukrajinské státoprávní prohlášení reagovali Němci
ostře. Rovněž Poláci žádali zvláštní status pro Halič, čemuž Němci
neodporovali v naději na vzdálení Haliče sněmovnímu vídeňskému dění.
Rovněž Český svaz vnímal polské snahy jako nepřímou podporu
vlastního státoprávního boje.
Z katolických poslaneckých řad zazněly mírové návrhy hned po nástupu
nové vlády Ernsta Seidlera v červnu 1917. Jejich iniciátory byli
pozdější olomoucký arcibiskup A. C. Stojan za parlamentní sdružení
katolických kněží a M. Hruban za poslanecký klub českých katolických
stran. Návrhy prošly živou diskusí, avšak setkávaly se převážně s radikálním odmítáním ze strany německých nacionálů, řídících se
heslem „Žádný mír bez vítězství“. Ačkoliv klerikální poslanci
hospitovali formálně v Českém svazu, nebyli kvůli svému loajálnímu
prohabsburskému programu pokládáni za jeho plnohodnotného člena.
Důkazem toho bylo např. vynechání zástupce katolické strany při
audienci, kterou císař udělil Českému svazu. Členství klerikálních
stran ve svazu nepostrádalo jistou paradoxnost, danou záměrnou
diskriminací a druhořadým statutem katolíků v tomto parlamentním
uskupení. M. Hruban nakonec dosáhl audience u císaře Karla I. 21.
července 1917, při níž uvedl požadavek katolických stran na
federalizaci říše. Hruban kladně zhodnotil snahu císaře o ústavní
změnu říše, jak ji naznačil ve své korunovační řeči. Při uznání
významu českých zemí císař však vyslovil obavu z chování českých
Němců, které – oproti Němcům ze starých dědičných zemí – nepokládal
za oporu dynastie. Hruban císaři sdělil, že po případné
federalizaci, jež nepřipustí rozložení historických státních
individualit, dostanou Němci v českých zemích práva na plný národní
rozvoj. Ve vztahu ke Slovensku byl císař kategoricky proti jeho
včlenění do českých zemí, neboť při korunovaci složil přísahu, že
bude vždy hájit nedělitelnost zemí koruny sv. Štěpána, jejichž bylo
Slovensko jako Horní Uhry součástí. Český poslanec i rakouský císař
byli zajedno v osobě prof. H. Lammasche, nepolitika a právního
vědce, který podle nich mohl obstát jako předseda vlády provádějící
federalizaci podle záměrů panovníka. Této funkce dosáhl však až 27.
října 1918, v době agónie rakousko-uherského mocnářství. Exkluzivní
setkání českého poslance znamenalo uchování císařovy důvěry v část
české politické reprezentace, ačkoliv pro něho zůstalo mnoho věcí z českého programu nepřijatelných.36
Slovenská otázka představovala důležité téma české politiky. Ne
všichni poslanci spěchali s prosazením slovenského připojení k českým zemím v případě, že by Vídeň vyšla Čechům vstříc. Např.
Spojené katolické strany byly stoupenci spojení se Slovenskem.
Slovenská otázka však skrývala jistá rizika. M. Hruban coby
nejagilnější politik klerikálního bloku požadoval garance, aby
zdůrazňováním slovenského připojení k českým zemím nebyl na
Slovensko vnesen chaos. K souhlasu slovenských osobností, K.
Stodoly,
V. Šrobára a M. Hodži požadoval proto také získání souhlasu
ostatních představitelů slovenské politické scény, zejm. předsedy
Slovenské luďové strany A. Hlinky. Na půdě Českého svazu se horečně
debatovalo o statutu Slovenska. V diskusích zazníval stran Slovenska
významný argument o prolínání tradičního státoprávního prohlášení s odvoláním na historické státní právo s principem přirozeného práva
na sebeurčení, jež bylo aplikováno v případě Slováků. Hruban trval
na prioritách státoprávního principu a důvodně se obával možného
budoucího zneužití přirozeného práva na sebeurčení proti územní
jednotě státu. Nasnadě byl německý autonomismus, jenž by důrazem na
přirozené právo na sebeurčení mohl ohrozit celistvost proponovaného
československého státu. Zdůrazňování přirozeného práva a národního
sebeurčení by podle Hrubana mohlo ohrožovat historickou zásadu
nedělitelnosti a celistvosti zemí koruny české.37
V červnu 1917 jednali představitelé českoslovanské sociální
demokracie se svými kolegy z jiných zemí na mírovém kongresu II.
Internacionály ve švédském Stockholmu. Čeští zástupci B. Šmeral, A.
Němec a G. Habrman požadovali právo národů na sebeurčení. Setkali se
zde také se spolupracovníkem T. G. Masaryka Prokopem Maxou.38
Začátkem července 1917 císař Karel I.,
jak už bylo řečeno, vyhlásil amnestii pro politické vězně – z vězení
tak vyšli například Karel Kramář,
Alois Rašín nebo Václav Klofáč a
aktivně se zapojili do politického života. Například
Kramář s Rašínem se zaměřili na omezení vlivu aktivistů ve své mladočeské
straně a také v Národních listech. Oba mladočeští politikové
opustili 10. července 1917 věznici, Kramář tehdy odmítl návrhy, aby
šel poděkovat císaři, a odmítl dokonce navštívit budovu Říšské rady.
Kramář se po propuštění také rezolutně postavil proti myšlence, aby
čeští poslanci obeslali ústavní subkomitét pro přípravu revize
rakouské ústavy. Koneckonců na podnět Maffie vznikl protest proti
účasti českých poslanců v ústavním podvýboru s tím, že čeští
politici mají usilovat o samostatný československý stát, nikoli o
státoprávní změny v monarchii. Triumfální návrat z vězení učinil z Karla Kramáře opravdového „vůdce národa“ a nebývale vzrostla jeho
popularita. Skvěle to vystihují slova novináře Jana Herbena, který v říjnu 1917 ke
Kramářovi pravil: „Když jste byl odvážen, patřil
jste jedné straně. Když jste nyní přijel, patříte celému národu.
Dnes není stran v českém národě, celý národ je jedna strana.“39
Na podzim 1917 se čeští a němečtí poslanci na Říšské radě střetli
při projednávání rozpočtu. Německým nacionalistům se nelíbil český
požadavek na národnostní rovnoprávnost, německý poslanec Luksch
dokonce obvinil Čechy z velezrady, spolčení s dohodovými státy a
označil český národ za vnitřního nepřítele monarchie.40
Atmosféra jednání sněmovny byla bouřlivá, a provázely ji četné
výkřiky. Poslanec Stránský zdůraznil, že se Češi nikdy „nevzdali
práv na samostatnost a suverenitu českého státu“.41
Čeští poslanci se postavili proti rozpočtu a Český svaz vstoupil do
opozice vůči vládě. V prosinci předseda Českého svazu Staněk jasně
jménem českých a jihoslovanských poslanců prohlásil, že „trvalý
mír jest možný toliko na základě nejúplnějšího práva sebeurčení“.42
Na 6. leden 1918 byl do Obecního domu svolán sjezd českých poslanců,
z něhož vzešel manifest známý jako Tříkrálová deklarace. Jak
podotýká historik Robert Kvaček, dostavili se i V. Klofáč,
K. Kramář
a A. Rašín, kteří byli kvůli „velezradě“ mandátu zbaveni.43
Historik R. Kvaček líčí setkání českých politiků: „Poslanci
seděli v hloučcích, někteří hlučně debatovali, jiní se zatím jen
nejistě rozhlíželi. Válka přece ještě mohla dopadnout všelijak.
Slavnostní nálada však nakonec strhla všechny. Deklarace byla
přijata jednohlasně.“44
Čeští poslanci se dovolávali práva národů na sebeurčení a požadovali
samostatný československý stát: „Národ náš hlásí se o svou
samostatnost, opíraje se o své historické právo státní a jsa
prodchnut všecek vřelou touhou, aby ve svobodné soutěži s jinými
národy svobodnými a ve svém státě svrchovaném, plnoprávném,
demokratickém, sociálně spravedlivém i na rovnosti všeho svého
občanstva vybudovaném a v hranicích historických zemí a sídel svých
a své větve slovenské přispěti mohl k novému velkému rozvoji
lidstva, založenému na volnosti a bratrství, přiznávaje v tomto
státě menšinám plná rovná práva národní.“45
Úřady zpočátku zveřejnění deklarace nepovolily, noviny ji otiskly
teprve 30. ledna. Pro premiéra Seidlera byla Tříkrálová deklarace
velezrádným činem, který ohrožuje celistvost habsburské říše.46
Taková slova české poslance samozřejmě pobouřila. Není divu, že
„ovzduší první schůze parlamentu po více než měsíční přestávce bylo
neobvykle žhavé a bojovné“.47
Zvlášť když němečtí nacionalisté odmítli Tříkrálovou deklaraci a
přišli s požadavkem na vznik provincie Deutschböhmen.
Změny se odehrávaly i ve stranických centrálách. V únoru 1918 se
rozpustily čtyři politické strany (mladočeši, státoprávně-pokroková
strana, realisté a moravská lidová strana) a jejich představitelé
vytvořili stranu novou – vznikla Česká státoprávní demokracie
(pozdější Československá národní demokracie). Jejím hlavním
programem byl boj za samostatný stát a jeho následné vybudování.
Předsedou se podle očekávání stal Karel Kramář.
Koncem února přijal panovník
představitele Českého svazu Františka Staňka a Vlastimila Tusara,
kteří odmítli pouhou reformu ústavy. Český svaz setrval v opozici.48
Začátkem března poslanec Karel Baxa na Říšské radě konstatoval, že
Češi trvají na svém stanovisku z 30. května loňského a z 6. ledna
letošního roku.49
Mluvil i o německém plánu na vznik provincie Deutschböhmen a podle
Národních listů „dal osnovatelům jeho na srozuměnou, že naše
menšiny ve všech německých okresích silně rostou, na druhé straně
pak, že by v samostatném král. Českém měli Němci naprosté právo
rovné, poněvadž Čechové proniknuti myšlenkou spravedlivé demokracie,
by se ostýchali potlačovati sebe menší prvek německý“.50
Proti Deutschböhmen se vyslovili také například představitelé
státoprávní demokracie.51
Počátkem dubna 1918 prohlásil ministr zahraničních věcí Czernin, že
čeští politici nesou odpovědnost za prodlužování války. Čeští
politici to pochopitelně vnímali jako útok na český národ a
protestovali u ministerského předsedy.52
Odpovědí na Czerninův postoj byla také „národní přísaha“ z 13. dubna, kterou přečetl spisovatel
Alois Jirásek a ve které se
mluvilo o tom, že český národ vytrvá v boji za samostatnost a stojí
za prohlášeními českých poslanců.53
František Staněk tehdy pronesl: „Opětně sjeli jsme se ve
starodávné metropoli své, abychom znova manifestovali a zdůraznili
pevnou svoji odhodlanost a neochvějnou vůli, setrvati v boji za
samostatnost, svéprávnost a svobodu národa svého mezi národy
ostatními.“54
V květnu 1918 oznámil premiér Seidler plán rozdělit Čechy do krajů
podle národnostního hlediska. Čeští politici proti takovým ústupkům
německým nacionalistům vystoupili, protest zaslal také kníže Bedřich
Lobkowicz a varoval před vstupem do opozice.55
Na cestě k samostatnému Československu
50. výročí položení základního kamene
Národního divadla bylo v květnu 1918 důvodem k oslavám. 16. května
1918 se v Pantheonu Národního muzea konalo slavnostní shromáždění,
na kterém Karel Kramář zdůraznil nejen odhodlání hájit celistvost
území českých zemí, ale také vybojovat spojení celého
československého národa: „Pevně věříme v konečné vítězství práva
národů na jejich svobodu a volné sebeurčení. … My chceme svobodu pro
své bratry Slováky. … Jedním životem žíti musí veškerý lid
československý, bez ohledu na hranice zemské!“56
Není bez zajímavosti, že Kramář v té době počítal s tím, že budoucí
československý stát bude monarchií. V čele státu měl stát ideálně
někdo z ruských velkoknížat. Jakým způsobem by k tomu mohlo dojít
ale Kramář neřešil. Následující den, 17. května, zasedal v Obecním
domě kongres utlačovaných národů habsburské monarchie. Znovu
zazníval požadavek na právo národů na sebeurčení a také kritika
vídeňské vlády. Odpoledne pak v Kramářově vile proběhly další
porady, na nichž se jednalo o společném postupu. Bylo jasné, že
Rakousko-Uhersko nemůže za stávajících podmínek fungovat. Slavnosti
Národního divadla a s nimi veškeré související akce vyzněly
jednoznačně protirakousky.
Nelze opomenout působení T. G. Masaryka, který pro československou
samostatnost pracoval v zahraničí a setkával se tam s řadou
významných světových politiků. V průběhu války zavítal mimo jiné do
Ruska nebo do USA. Právě ve Spojených státech byla v květnu 1918
uzavřena s představiteli českých a slovenských krajanských sdružení
pittsburghská dohoda o samostatném československém státě, ve kterém
by Slovensko mělo mít autonomní postavení.
V červenci 1918 byl znovuoživen Národní výbor, ustavující schůze se
konala 13. července. Až v říjnu se k němu připojili zástupci
katolických stran. Klíčem k zastoupení se staly poslední parlamentní
volby z roku 1911. Tyto volby samozřejmě nevyjadřovaly aktuální
rozložení politických sil, ale byly všeobecně uznávány jako nutné
měřítko. Podle očekávání se předsedou Národního výboru stal
Karel
Kramář, který pochopitelně nebyl představitelem nejvlivnější
politické síly (alespoň soudě podle voleb z roku 1911), nicméně
požíval velké vážnosti coby „vůdce národa“, morální autorita,
ověnčená aureolou národního mučedníka. Jeho zvolení do funkce
předsedy Národního výboru v sobě mělo jistou symboliku boje proti
habsburské monarchii. Kramář se navíc dokázal plně ztotožnit s myšlenkou národního sjednocení v boji za samostatný stát a bez
nadsázky uměl potlačit partikulární stranické zájmy a cíle. Fakt, že
byl do čela Národního výboru zvolen právě Karel
Kramář, komentoval
novinář Ferdinand Peroutka: „Drem Karlem Kramářem byl postaven v čelo Národního výboru symbol. Jestliže Rakousko odsoudilo tohoto
muže k smrti, budiž ukázáno, že takový rozsudek je v očích národa
ctí a kvalifikací. Stál téměř už pod šibenicí pro nic jiného než
proto, že byl Čech a Slovan. Osoba s takovými osudy byla zvláště
vhodná, aby si v ní národ ztělesnil své vlastní utrpení a obdařil ji
takovou popularitou, s níž žádná jiná domácí popularita nemohla být
měřena. Stín šibenice, nejdříve pochmurný, zakládal nyní
nejnespornější nárok na slávu.“57
Z prohlášení Národního výboru vyplývalo, že je všenárodním orgánem,
který s odvoláním na právo na sebeurčení bude usilovat o samostatný
československý stát.
Letní jednání Říšské rady o prozatímním rozpočtu bylo vyhrocené.
Sociální demokrat V. Tusar zdůrazňoval, že Češi jsou ze strany Němců
utiskováni a rakousko-uherská monarchie se stává vazalem Německa.
Poslanec A. Stránský kritizoval krajské rozdělení Čech a poslanec F.
Soukup zase německou byrokracii.58
Ještě v červenci podal premiér Seidler demisi, novým ministerským
předsedou se stal baron Max Hussarek. Politika Českého svazu vůči
Vídni se ale nezměnila, čeští politici například později odmítli
Hussarkem nabízená místa ve vládě a nadále zdůrazňovali, že jejich
cílem je samostatný československý stát. Jak píše historik Petr
Prokš, „Vídeň docílila jednostrannou politikou ve prospěch
německých nacionalistů pouze to, že koncem září 1918 se proti ní
postavila jednotná opozice všech politických směrů českého národa od
levice až po pravici“.59
S Hussarkovým návrhem na přestavbu habsburské monarchie čeští
poslanci pochopitelně nemohli souhlasit. Ve své řeči na Říšské radě
vyzval F. Staněk začátkem října ústřední mocnosti ke kapitulaci a
řekl, že „naším programem minimálním je stát československý, jenž
bude zahrnovat také zemi slovenskou v jejích zeměpisných hranicích“.60
Historik Robert Kvaček popisuje bouřlivé jednání Říšské rady:
„Rozhořčení němečtí poslanci se vyhrnuli z lavic a postavili se
bojovně před Staňka. Ozvaly se nadávky – na ně bývala ostatně Říšská
rada zvyklá -, a také na bitky a různé útoky. Vzduchem proletěla
aktovka, těžká, plná spisů.“61
Vlastimil Tusar zdůraznil, že Češi nejsou nepřáteli německého
národa, ale německého imperialismu a starorakouského absolutismu,
který po staletí utlačoval český národ.62
Podle historika R. Kvačka „bouře, která v parlamentě propukla,
byla vlastně rozloučením českých poslanců s rakouskou Říšskou radou“.63
Čeští poslanci dávali jasně najevo, že se s habsburskou monarchií
rozcházejí a budoucnost svého národa vidí v samostatném státě.
14. října 1918 proběhla generální stávka, kterou na protest proti
vývozu potravin zorganizovala Socialistická rada. 16. října vydal
císař Karel I. manifest, který proklamoval federalizaci Rakouska,
Uher se změny dotknout neměly. Rakousko se mělo stát „státem
spolkovým, v němž každý kmen tvoří svůj vlastní státní útvar na
území, jež obývá“.64
Manifest ale přišel s několikaletým zpožděním a jeho proklamace už
rozhodně nemohly mezi českými politiky rezonovat. Národní výbor ho
odmítl jako něco, co porušuje jednotu Čechů a Slováků a ohrožuje
nedělitelnost českých zemí.
V říjnu 1918 byla T. G. Masarykem publikována
Washingtonská
deklarace, která vysvětlovala důvody rozchodu s habsburskou
monarchií. Československý stát se měl podle deklarace stát
demokratickou republikou. V deklaraci se také pravilo: „Náš národ
zvolil Habsburky na český trůn ze své vlastní svobodné vůle a týmž
právem je sesazuje. Prohlašujeme tímto habsburskou dynastii za
nehodnou vést náš národ a popíráme všechny jejich nároky na vládu v československé zemi, o které my zde a nyní prohlašujeme, že od
nynějška bude svobodným a nezávislým lidem a národem. … Naše
demokracie bude spočívat na všeobecném právu hlasovacím; ženy budou
politicky, sociálně a kulturně zrovnoprávněny s muži. Práva menšin
budou zabezpečena poměrným zastoupením; národní menšiny budou
požívat stejných práv. Vláda bude svou formou parlamentní a bude
uznávat principy iniciativy a referenda.“65
Už od konce léta se jako stále naléhavější jevila potřeba konzultací
mezi domácími politiky a představiteli zahraniční akce. Ze zahraničí
na jednání naléhal hlavně Edvard Beneš. Počátkem října požádali
předáci Českého svazu F. Staněk a V. Tusar rakouské úřady o pasy pro
české politiky k cestě do Švýcarska a ty byly skutečně 19. října
vydány. Z „domácích“ politiků do Ženevy vyrazili
K. Kramář,
V. Klofáč, F. Staněk, G. Habrman, A. Kalina, P. Šámal, M. Hruban, J.
Preiss a K. Svoboda. Zahraniční odboj vedle Beneše reprezentovali Š.
Osuský, L. Strimpl a I. Markovič. Rozhovor s Karlem Kramářem si
vyžádal nový ministerský předseda Heinrich Lammasch, který se snažil
českého politika přesvědčit, aby státoprávní změny byly prováděny
pod záštitou monarchie. Kramář zůstal neoblomný – nechtěl o žádných
ústupcích jednat, dokud neproběhnou ženevské konzultace. Domácí
politici potřebovali v Ženevě od svých kolegů, kteří působili v zahraničí, získat informace o skutečné politické situaci. Jejich
pohled během války totiž zkreslovala všudypřítomná rakouská cenzura.
Bylo také potřeba, aby si domácí politici ujasnili, jestli se
zahraniční odboj zavázal k něčemu konkrétnímu a případně k čemu –
řešila se hlavně otázka státoprávního uspořádání. A samozřejmě šlo
také o ujasnění východisek a plánů budoucí české politiky. Hlavní
jednání začala teprve 28. října po příjezdu Edvarda Beneše. Pražská
delegace neskrývala své obavy z posledních dnů existence
Rakouska-Uherska a z možného vpádu Němců na české území. Obavy
panovaly také kvůli možným hladovým bouřím a sociálním problémům,
které by mohly vést až k radikalizaci a bolševizaci obyvatelstva.
Prakticky všichni delegáti se shodli na tom, že válka potrvá
nejspíše do příštího roku. Řešila se i otázka budoucího
státoprávního uspořádání, monarchisté byli v Ženevě v menšině. Shoda
panovala v tom, že T. G. Masaryk je takovou autoritou, že by byl
nejlepším kandidátem na post prezidenta republiky.
Karlu Kramářovi,
vzhledem k jeho domácím zásluhám, či spíše s ohledem na aureolu
mučedníka a vůdce národa, měla připadnout funkce předsedy vlády.
Jednání pokračovala probíráním konkrétních jmen do ministerských
křesel. V závěru jednání, 31. října, bylo podepsáno prohlášení, v němž domácí představitelé schválili činnost Národní rady
československé a vyhlásili, že československý národ navždy prolomil
svazky s Vídní a Budapeští a bude bojovat za dosažení úplné svobody.
Dění doma už ale mezitím nabralo vlastní spád. Ostatně vracející se
politikové byli zaskočeni rychlostí událostí a tím, že hlavní věci
byly vykonány bez nich. V lednu 1919 napsal
Alois Rašín, který byl
mezi politiky, kteří v říjnu 1918 zůstali doma, Edvardu Benešovi:
„Velice jsem litoval, že jsem nemohl přijeti do Ženevy a setkati se
s Vámi, ale bylo mne zde potřebí, poněvadž jsme v době, kdy naše
delegace jela do Ženevy, nevěděli dne ani hodiny, a situace nebyla
dle toho, aby zde mohl scházet vůbec někdo, kdo ještě věří, že k vedení státu jest třeba pevné a silné ruky, a že jest jí potřebí
také k dělání revoluce.“66
Andrássyho nóta z 27. října, která vyslovila souhlas s požadavky
amerického prezidenta Wilsona a vyjádřila ochotu jednat o míru, byla
v Praze pochopena jako kapitulace habsburské monarchie. A také
informace, které čeští politici dostávali z Vídně od svého kolegy V.
Tusara, jasně říkaly, v jaké krizi se monarchie nachází. 28. říjen
byl den nabitý událostmi: spontánní demonstrace a vyhlášení
samostatnosti, převzetí obilního ústavu, jednání na místodržitelství
– to jsou jen některé klíčové události onoho historického dne. Dění
28. října pak v pražském Obecním domě završilo vyhlášení zákona o
zřízení samostatného československého státu.
Muži 28. října
František Soukup - Alois Rašín – Jiří Stříbrný –
Antonín Švehla –
Vavro
Šrobár
nejde o autentickou fotografii, byla pořízena o několik týdnů později v
atelieru.
Po vyhlášení samostatného státu začala nová éra českého, resp.
československého parlamentarismu. 13. listopadu vyhlásil Národní
výbor prozatímní ústavu. O den později, 14. listopadu 1918, se
poprvé sešlo Revoluční Národní shromáždění, které zvolilo
nepřítomného T. G. Masaryka prezidentem a zvolilo také první
československou vládu v čele s Karlem Kramářem. Poslanci se na první
schůzi RNS sešli v budově tehdejšího zemského sněmu ve Sněmovní
ulici v Praze na Malé Straně – v dnešní Poslanecké sněmovně
Parlamentu ČR. Malostranské náměstí a Sněmovní ulice před začátkem
schůze z bezpečnostních důvodů uzavřeli sokolové a příslušníci
sociálnědemokratické Dělnické tělocvičné jednoty (DTJ).67
Neklid panoval ve vnitrozemí i v pohraničních oblastech obývaných
Němci, jejichž reprezentanti se chystali k vyhlášení samostatných
německých provincií přičleněných k republice Německé Rakousko. Před
poslanci mladé republiky spolu s nadšením pro nový stát vyvstávaly
četné úkoly, v prvé řadě uhájit získanou samostatnost. Vážnost
dějinného okamžiku vystihl básník, účastník protirakouského odboje a
pozdější poslanec a senátor Viktor Dyk hned 29. října verši: Boj
teprve nám nastává! |