Jednou se
Zítka zeptal, co si pomyslel, když poprvé uviděl jeho návrhy. „Byl jsem
zaražen, že na soutěž reagovali pouze dva autoři,“ odpověděl mu. „Tohle
překvapilo všechny členy poroty. Zvláště mě to mrzelo kvůli Haehnelovi, kterého
jsme pozvali z Drážďan. Sešli jsme se v dubnu 1874 a bylo to v budovnici - kde byly
návrhy vystaveny. Se mnou a s Haehnelem si je prohlédl Sequens, Šimek,
Tyrš a
Hálek.“
„Takže vy jste neměli z čeho vybírat. To nebylo pro mě moc lichotivé.“
„Soutěž nás zklamala,“ přiznal se
Zítek. „Měli jsme tam
před sebou jen tvého Apollona a devět Múz a dva návrhy Viktorií.“
Když
Schnirch své návrhy odeslal z Říma do Prahy, obával se, s jak silnou
konkurencí se střetnou. Svého Apollona a Múzy označil heslem „Život umění,
toto pak vlasti budiž věnováno; obé-li i cíle se mine, k vlasti
láska aspoň nezahyne“. Nechtěl tímto patetickým heslem působit na city poroty;
pouze jím vyjádřil své upřímné vlastenectví. U Viktorie to už neopakoval.
Připojil k ní italské heslo.
Nemohl tušit, že bude mít pouze jednoho konkurenta, drážďanského sochaře Augusta
Flockemanna, který pošle do soutěže návrh Viktorie, opatřený německým heslem.
Zítek však
Schnirchovi řekl, že se mu hned na první pohled zalíbilo klidné
pojetí
soch Apollona a Múz. Dokazovaly, že sochař přesně odhadl jejich výtvarnou funkci v
architektonickém celku budovy. Ocenil jejich statickou semknutost a střídmá gesta.
„Je pravda, že jsme nad nimi delší dobu debatovali,“ přiznal se mu,
ale už mu neřekl, jak ovlivnil porotu, aby pro tenhle návrh hlasovala.
Schnirch dostal
za Apollona a Múzy i za Viktorii druhou cenu. Oznámili mu, že všichni ocenili krásné
provedení návrhů, a proto k odměně připojili zvláštní honorář 300 zlatých.
Když se to dozvěděl, měl radost, ale o posílení jeho umělecké prestiže se nedalo
mluvit; byl vlastně v té soutěži sám. Pocítil nad tím zklamání a rozpaky. Vždyť
v Praze bylo několik sochařů, s nimiž by se rád porovnal. Nemohla-li se jeho práce
srovnat s druhými, nebylo ani jisto, zda je tak dobrá. Ale vidina, že bude moci
pracovat v Praze a že na něj čeká práce, kterou chápal jako poctu, brzy zažehnala
rozladění. Jenomže jeho počáteční elán nevydržel ani do poloviny cesty, kterou
musel ujít při konečném provedení svého díla. Ačkoliv se nevzdal, občas míval
dojem, že bloudí, že naráží na neviditelné zábrany, které mu znemožňují
postoupit kupředu.
Z hromádky dopisů vylovil jiný svůj koncept, datovaný 30. září 1875, který
adresoval výboru Sboru pro zřízení
Národního divadla. Než ho odeslal, mnoho se nad
ním napřemýšlel. Ale byl už tak znejistělý a znervóznělý nedostatkem peněz, že
se k tomuto kroku posléze odhodlal. Dlouho jej koncipoval, dlouho zvažoval každou
větu. Byl to obšírný dopis, v němž psal, že koncem předešlého roku odpověděl
obratem na výzvu, aby podal rozpočet na trigy a na deset soch, avšak dosud neobdržel
odpověď. Výbor na jeho předložený rozpočet nereagoval. Snažil se vžít do
finančních problémů výboru, a proto se pokusil o celé věci uvažovat z jeho
hlediska. Navrhoval mu, jak zahájit práci na sochách s poměrně malým nákladem.
Dokazoval, že by se nemělo otálet, protože stavba
divadla pokročila natolik, že je
nejvyšší čas na jejich realizaci. Navrhl výboru, aby zatím u něho objednal modely
jedné, případně více soch z řady Apollona a Múz. Ty budou připraveny na dobu, kdy
bude možno je naráz provést v kameni.
Tenkrát, když sestavoval koncept tohoto dopisu, si ještě myslel, že by se mohl s
výborem dohodnout rychle. Proto také navrhl, aby u něho objednal pomocný model
trig v polovičním či čtvrtinovém měřítku. Ve svém dopise, aniž to tušil, předpověděl
pozdější komplikovaný průběh jejich realizace.
Napsal: „Ziská slavný výbor nákladem 1200 zlatých model, který snadno
uschovat se dá v případě, že by teprve později vyvedeni ve velkém možno bylo. Pak,
jestli snad mne už nebude, může poměrně snadno někdo jiný velký model dle úplně
promyšlené práce provésti.“
Netajil se před výborem svou touhou pracovat na
Národním divadle, a proto byl
ochoten přistoupit na podmínky, o nichž věděl, že jsou pro něho nevýhodné, ba
dokonce ho mohou poškodit.
Napsal: „Možno, že slavný výbor nechová úplnou důvěru, že bych model
takový řádně provésti dovedl. Pro tento případ prohlašuju, že pakli znalci ku
posouzeni pomocného modelu zvoleni o něm co proveditelný ve velkém příznivě se
nevysloví, žádnou náhradu zaň nevezmu, a jestli snad zálohu naň obdržím, tuto
navrátím. Totéž o Múzách platí.“
Když to nyní, po delší době, znovu četl, napadlo ho, zda tím neuškodil své
umělecké pověsti. Kam se podělo jeho sebevědomí? Bál se, aby tuhle práci neztratil.
A v takovém případě šlo jeho sebevědomí stranou. Vždyť se k tomu ve svém dopise
přímo přiznal: „Po dlouhé neúnavné snaze docílil jsem konečně, že mohl
jsem si postaviti dílnu dle přáni svého; v této hodlám věnovati veškeré síly a
schopnosti své umění svému. Jedním z nejkrásnějších úkolů, jaký v životě se
mi naskýtá a vůbec snad kdy naskytne, je triga. Hořím touhou bych síly své na tak
obsáhlém díle zkusiti mohl, cítím se v tomto oboru povolaným a jsem odhodlán
podniknouti touto prací zápas s vynikajícími sochaři cizozemska - na úkor-li či
v prospěch vlasti, ponechám výsledku.“
Kolikrát se jeho naděje měnila ve skutečnost, přibližovala se k němu, jen
vztáhnout po ní ruku, a pak vždy zjistil, že mezi přáním a jeho uskutečněním je
nepřekročitelná vzdálenost. Když 5. října 1875 výbor Sboru pod dojmem jeho dopisu
rozhodl, aby s ním byla uzavřena řádná smlouva, domníval se, že vyhrál. Proto
nepřikládal význam doložce, že
Zítek musí pozvat do Prahy drážďanského
profesora Haehnela a vyslechnout jeho názor. Uvažoval o všem příliš zjednodušeně.
Až teprve svízelné zkušenosti odbouraly jeho počáteční naivitu.
Seděl nad psacím stolem a jeho ztvrdlé ruce se probíraly starými dopisy, koncepty,
výstřižky z novin, účty a upomínkami. Těch se vždycky děsil ...
Měsíce utíkaly, Haehnel nepřijížděl, smlouva uzavřena nebyla a on míval v poště
nové a nové upomínky, na jejichž proplacení neměl peníze. Pobuřovalo jej, že ho
výbor nechal na holičkách. Z uklidňujících
Zítkových a
Tyršových slov nezaplatil
jediný účet. K čemu mu byly prostorné dílny v krásném novém domě, když měsíce
marně čekal na práci pro
Národní divadlo.
Zítek na něm viděl, že je na pokraji
zhroucení. Proto na výborové schůzi 13. června 1876 přesvědčil členy výboru, aby
netrvali na Haehnelově dobrozdání a aby přikročili k podepsání smlouvy.
Prozatímní objednávka byla
Schnirchovi zaslána 12. července 1876.
Byl z toho nekonečného čekání vyčerpán. Nemohl se soustředit ani na obyčejné
dekoratérské úkoly. Navíc měl starosti s těžce chorým otcem, a tak nebylo divu,
že podléhal depresi. „Ty jsi jonák, ty jsi sokol,“ říkával mu
otec, aby mu dodal odvahu.
Schnirch pravidelně chodíval do pražské sokolovny, aby si
zacvičil a aby se setkal s
Tyršem. Byl pružný, pohyblivý, proto tak snadno zmáhal
námahu, jakou vyžaduje sochařova práce. Jenomže něco jiného byla fyzická kondice a
něco jiného psychický klid. Toho měl poskrovnu. Trápil se nad nejasnými vztahy,
které výbor vytvářel tím, že ho nechával bez definitivní objednávky a v
nejistotě. Naříkal si na to
Tyršovi ve svém dopise z 8. srpna 1876, který mu poslal
do Itálie, kde
Tyrš trávil prázdniny. Úplně jiným tónem pak napsal dopis - opět
adresovaný
Tyršovi -, když po obdržení objednávky zahájil práci. Psal v něm:
„Dnes
učiníme zkoušku s první Múzou. Zhotovil jsem totiž ze sena a v sádře namočených
hadrů něco, co má představovat Múzu a je 8'5'' vysoké (' = stopa == 0,3 ml'' = palec
== 25 mm - pozn. aut); to dnes na své místo na
divadle
postavíme a se
Zítkem
stanovíme definitivní velikost soch. Zítra pak začne se na definitivním modelu první
Múzy pracovat, a tak konečně mohu říct, že se u mne něco dělá, posud to nestálo
za mnoho. Dnes přibyl sem první můj ,tovaryš', sochař Kavka z Vídně, nadaný
mladík, který mi byl dobře odporučen. Posavadní ,famulus' zůstane nadále a
zakrátko rozmnožím svůj personál dle potřeby. S pomocnými modely pro obě
trigy
začnu také brzo, chci se ale dříve po Německu poohlédnout; podívám se do Mnichova,
Hannoveru, Brunšviku, Berlína a Drážďan, možná, že ještě jinam, uvidíme. Asi za
8-10 dní vydám se na cestu. Musím si leccos koupit, obstarat, prohlédnout, zejména
odlitky koňů, jich anatomie aj. a mimo to chci německé slévárny a kovotepny vidět a
porovnat, zda by nebylo lépe trigy vytloukat z měděného plechu nežli z bronzu lejť,
zejména stran ceny.“
Dosavadní zklamání v něm zanechalo hlubší stopu, než si sám myslel. S velkou
váhavostí reagoval na zprávu, že byla vypsána nová soutěž na modely, které v
první soutěži nebyly obeslány, na Záboje a Lumíra do nik hlavního průčelí a na
modely alegorických skupin Drama a Opera, jež měly být umístěny nad balustrádou
obou rizalitů na nábřežní straně. Ačkoliv si schoval noviny, v nichž soutěž byla
oznámena, zúčastnit se jí nechtěl.
Vyhledal si je a znovu si přečetl uveřejněný text. Soutěž požadovala, aby u
každé ze skupin Drama a Opera byly po obou stranách postaveny sochy „ve
vzdálenosti asi dvou sáhů míry“ a aby byly „v myšlenkové
souvislosti se skupením samým“. Návrhy měly být odevzdány do 1. prosince
1876. Za téma Záboje a Lumíra byla první cena 300 zlatých a druhá cena 200 zlatých.
Za skupiny Drama a Opera s postranními sochami byla první cena 1200 zlatých a druhá
cena 600 zlatých.
Nad novou soutěží sice uvažoval; vždyť se už při jejím prvním vyhlášení
zajímalo námět Záboje a Lumíra, ale dosavadní špatné zkušenosti jej nabádaly ke
zdrženlivosti. Poznal, že úspěch v soutěži nevyřeší jeho existenci. Pomyslel na
Myslbeka. Ten určitě do soutěže půjde, zvláště když promeškal termín první
soutěže.
Schnirch téměř najisto počítal s Myslbekovým vítězstvím.
Ačkoliv se spolu potkávali v Umělecké besedě, přátelství mezi nimi nevzniklo.
Pozorovali se jako dva konkurenti. V pražských uměleckých kruzích se nic neutajilo,
proto se záhy vědělo, že se
Schnirch nové soutěže nezúčastní, zatímco Myslbek
ano. Ať vyhraje, pomyslel si
Schnirch a cítil, že mu nebude závidět. Spíš byl
zvědav, jak si poradí s nesnázemi, jimž byl sám vystaven.
A pak už na soutěž přestal myslet, protože jej smlouva, kterou konečně obdržel, a
další
Zítkovy požadavky zavázaly k včasnému odevzdávání díla. Již 9. září
1876 měl „naloženy“ tři Múzy - Melpomene, Uranii a Erato; dokonce
už na nich naznačil drapérii. V hlíně vymodeloval velkou vázu, konzolu s maskou pro
divadelní podjezd, dokončil palmetu a pracoval na dalších dekoračních motivech. S
takovým množstvím práce mu museli pomáhat sochaři Kavka a Strachovský. Jeho plastickou dekoraci tesali do kamene
kameníci Ducháčkové, Skarka, Wildt, Folkmann, Drobný, Effenberk ml. a jiní. Od
chvíle, kdy měl smlouvu a v jeho ateliéru se práce rozjela na plné obrátky, uklidnil
se, ale záhy ho čekaly nové svízele. Těžko vymáhal na výboru zálohy, a také s
velkým zpožděním mu byly propláceny honoráře za dokončené dílo. Přitom měl s
modely velkou režii.
Útěchou mu bylo
Zítkovo uznání. Každou chvíli se zastavil v jeho ateliéru. Nemohl
si přát lepšího spolupracovníka, než byl
Schnirch. Marně však žádal výbor, aby
už v říjnu 1876 objednal u
Schnircha provedení Apollóna a Múz v kameni.
Když bývali spolu o samotě, často si ulevili na adresu výboru. Ale pak se zase
snažili na celou záležitost dívat objektivně. Vysvětlovali si své těžkosti
těžkostmi výboru. Věděli, s jakým odhodláním čelil Sladkovský komplikacím, nad
kterými se staročeši zlomyslně radovali, a jak mladočechům záviděli každý
úspěch, kterého dosáhli při budování
Národního divadla. Proto si později
Schnirch stěžoval spíš jen v soukromí, nechtěl, aby jeho nedorozumění s výborem
zneužila staročeská strana. Byla to složitá situace; o lecčems, co se jej dotklo,
nakonec ani nemluvil.
Na výsledek druhé sochařské soutěže však byl zvědav. Tentokrát měla porota z
čeho vybírat. Měla před sebou osm modelů k sochám Záboje a Lumíra; skupiny Opera a
Drama s doprovodnými sochami byly zpracovány ve třech návrzích. Porota složená ze
Šimka,
Tyrše, Haehnela,
Zítka a Nerudy se nad nimi sešla 19. ledna 1877.
Přítomní jednomyslně rozhodli, aby první cena byla přiznána modelům Záboje a
Lumíra označeným heslem „Saxa loquuntur“. Druhou cenu nepřiznali
žádnému z dalších modelů, ale navrhli, aby se cena rozdělila mezi autory tří
návrhů, které považovali za nejzdařilejší. Při posuzování skupin Opera a Drama
získal první cenu návrh, který měl opět heslo „Saxa loquuntur“,
kdežto druhou cenu dostal návrh označený kroužkem. Když rozpečetili obálky,
čekalo na ně překvapení; druhou cenu získal návrh, jehož autorem byl Myslbek. V
případě obou vítězných návrhů se pod heslem „Saxa loquuntur“
skrýval Antonín Wagner z Vídně.
Výsledek soutěže
Schnircha překvapil; protože od studentských let znal Wagnera,
jehož renomé mezi vídeňskými umělci bylo velké, nepředpokládal, že by se slavný
Wagner rozhodl jít do téhle soutěže. Jenomže který z českých umělců
pracujících mimo domov nenosil v sobě touhu aspoň jednou se prosadit na domácí
půdě? |