Český sochař generace umělců Národního divadla, čili tvůrci
jeho výzdoby. Z jeho díla: Triga (trojspřeží) na
Národním divadle, tympanon
nad jevištěm s nápisem „Národ sobě“, medailony v královské lóži aj.,
lvi a
sfingy u Rudolfina,
alegorické plastiky v Národním muzeu,
Jiří z Poděbrad v
Poděbradech, V. Hálek na Karlově náměstí.
Odkud a kdy jej napadlo, že bude umělcem, bůhví, neboť
otec byl železničním
inženýrem, který s rodinou pobyl i ve
Štýrském Hradci a
strýc, ten stavěl
mosty, např. bývalý visutý most proti
Národnímu divadlu. Bohuslav v Praze
studoval na gymnáziu a potom na technice u arch. J. Zítka. Rodina mu
umožnila vstřebat a vidět co nejvíc, a když chtěl studovat umění, odešel do
Vídně na akademii a v roce 1871 do Mekky renesance Říma.
Odtud posílal Nerudovi do „Lumíru“ rozmanité črty a články, takže byl
neustále v kontaktu s Prahou. Jeho všestranný talent se rozvinul do něžné
lehkosti. V Římě byl nejdéle, a proto mohl, stejně jako
Zítek, zrát pod
jižním sluncem klasického umění.
V tom čase právě vyhlásili soutěž na výzdobu Národního divadla a
Schnirch
ještě pohroužen do římských skvostů už si skicoval se znalostí představ
arch. Zítka nápady. Koneckonců z hlubokého
poznání renesance vyrostl jeho styl zdobné lehkosti, elegance, který
konvenoval se Zítkovým architektonickým
cítěním.
Měl už také ocenění z vídeňské akademie, která mu udělila 1. cenu za sošku
„Sv. Jiří“. Smysl pro neorenesanční modelaci se u něj snoubil s velkým
smyslem pro detail. V Římě vysošil mnoho plastik s antickou tématikou, např.
„Prometheus“, „Boj amazonek“, a roku 1875 se vrátil do Prahy. Jenže tvrdá
realita mu zrevidovala představy, že si najde něco poblíž středu města, tedy
vhodný a pokud možno větší ateliér. Představy mu nevyšly, ale
Schnirch si se
svým talentem i rodinným zázemím mohl dovolit víc.
Když nenašel ateliér, našel si klidné místo za právě zbouranými hradbami a
branami v ústí Ječné ulice, kde bylo ještě liduprázdno. Do dvou let tu stál
dům v tom nejtradičnějším pojetí, jehož fasádu i interiér mu vyšperkovali
dva přátelé arch. Wiehl s arch.
Janem Zeyerem. Fasáda zasvítila
neorenesančním šatem se Schnirchovými sgrafity a na interiéru zapracoval
malíř Ženíšek. Kašnu ve vstupní hale si přizdobil sochou Merkura a stejně
tak i schodiště. Tak vznikl pozoruhodný dům, který přesto, že jej sevřela
pozdější zástavba, ozvlášťňuje Mikovcovu ulici na Vinohradech dodnes. Dům se
stal památkovým objektem.
Při stavbě Národního divadla se zformovala skupina umělců, jež umělecky
stmelovala Zítkova neorenesanční elegance, a právem se jí říká generace
Národního divadla. Schnirch skvěle sochařsky doplňoval
Zítkův základní
rytmus stavby, a jistě proto byl umělecky Zítkovi nejbližším
spolupracovníkem. Schnirchovy plastiky na logii, většina jeho ornamentů,
tympanon nad jevištěm s nápisem „Národ sobě“,
medailony v Královské lóži,
vlysy, stropy atd., to vše se stalo neodmyslitelným tmelem interiéru.
Nejznámější Schnirchovou plastikou na
Národním divadle je triga, antické
trojspřeží na schodišťové věži, jež byla dokončena až po sochařově smrti.
Dne 12. srpna navečer šel Schnirch se stavbyvedoucím po Národní třídě směrem
k Václavskému náměstí a ještě se ohlédl, aby pohladil stavbu. Nad
Národním divadlem vyrazil kouř. Běžel zpátky, stovky lidí vyrazily odevšad a křičely,
že Národní divadlo hoří. Osud se shlukl do náhod a hasit se začalo až plamen
protrhl střechu a vyrazil k nebi. Z národního zděného symbolu zbyly ohořelé
trosky. Byla zničena i maketa Trigy a umouněný
Schnirch prý po příchodu domů
plakal jako dítě.
Podruhé otevřeli Národní divadlo bez
trigy, protože provedení bylo drahé.
Nové modely, jež Schnirch připravil, musely čekat, protože roku 1901
Schnircha ranila mrtvice. Po deseti letech ji s bohyněmi vítězství
dopracovali sochaři Rous, Halman a Šaloun.
Schnirch byl nesmírně pilný sochař a svým osobitým stylem vyzdobil mnohá
místa Prahy. Jeho dílem jsou sfingy a
lvi u vchodu do Rudolfina,
alegorické skupiny pod kupolí
Národního muzea, plastiky v Zemské bance, v
Pražské
městské pojišťovně, v Živnobance a jinde. V roce 1891 se do Prahy seběhly
tisíce lidí na 2. Jubilejní průmyslovou výstavu a
Schnirch právě pracoval na
své nejpopulárnější plastice jezdecké sochy Jiřího z Poděbrad, které stojí
na náměstí v Poděbradech (odhaleno 1896).
O vypsání soutěže na jezdeckou sochu sv. Václava na Václavském náměstí v
Praze se dozvěděl pozdě, jen pár měsíců před ukončením termínu, ale
Schnirch
odevzdal svůj model. Tak velikou příležitost si nechtěl nechat ujít a
pracoval dnem i nocí aby vytvořil sochu sv. Václava s gloriolou nad hlavou,
v jedné ruce prapor, druhou žehnal lidu. Komise měla nelehký úkol rozhodnout
mezi Schnirchem a Myslbekem. Oba obdrželi l. cenu a třetí cenu získal sochař
Rous. Za 12 roků se realizoval v atmosféře protičeské propagandy Myslbekův
model sv. Václava.
V Praze můžeme vidět ze Schnirchova díla robustního
býka u vchodu do
bývalých holešovických jatek (nyní Holešovická tržnice). Na Olšanském
hřbitově Schnirch vytvořil náhrobní jehlany
na hrobech Tyrše a Fügnera, před
Novoměstskou radnicí na Karlově náměstí stojí vznešeně poetický
pomník básníka V. Hálka a na Městské spořitelně doplňují renesanční důstojnost
projektu arch. Wiehla Schnirchovy reliefy.
Schnirch dlouhý čas předsedal výtvarnému odboru
Umělecké besedy a byl
rozhodným zastáncem obrany krás staré Prahy. Ještě v roce úmrtí mu Praha
připravila výstavu 72 skulptur, 34 kreseb a 15 fotografií.
|