Mnoho
velkých činů techniky minulého století bylo zapomenuto a stejně se zapomnělo, kdo
byl jejich tvůrcem. Teprve dnešní doba umožňuje zajímat se ve větším rozsahu o
práci i o osudy lidí, kteří kdysi stáli v prvních řadách technického vývoje, a
odstraňovat dlouholeté křivdy zapomenutí. A mezi těmito zapadlými jmény objevuje se
nám i rodák ze Sobotky - inženýr Josef Schnirch, muž,
který uplatnil vynikajícím způsobem svoje odborné znalosti daleko od svého rodiště
a od své vlasti. Marně byste však hledali toto jméno například v „Památníku
významných rodáků Sobotecka“, a zapomněly na něj i naše velké naučné
encyklopedie. Nejvíce překvapilo, že před lety, když se psalo v odborném tisku o
stoletém výročí účasti českých techniků při stavbě Jižní dráhy –
pozoruhodné stavby své doby v bývalé rakouské monarchii – nebylo jméno tohoto
našeho technika uvedeno, ačkoliv Josef Schnirch
zaujímal při stavbě této železnice významné a vedoucí místo.
Je pravdou, že se objevilo toto jméno už v historii prvních železničních staveb u
nás, ovšem jen velmi stručnou zmínkou v souvislosti s vyměřováním tras z Vídně
přes Moravu do Prahy v roce 1842, aniž by však bylo známo, že jde o rodáka ze
Sobotky.
Na stopu soboteckého Schnircha a současně i hlubší
zájem o něj, přivedlo sledování životních osudů železničáře
Michala Máchy -
bratra básníka „Máje“, - jenž byl písařem u inženýra Josefa Schnircha, stavitele dráhy u Sezaně, poblíž
Terstu.
Rod Schnirchů, ze kterého vyšel sobotecký příští stavitel silnic a především
vynikající železniční technik, měl velmi staré kořeny, zjistitelné až do 17.
století. Rodina Aloise Schnircha, otce Josefa, se přistěhovala do Sobotky koncem 18. století, a
to právě v době, když byl Alois Schnirch jmenován
„císařským královským komisařem nad cestami“ se sídlem v Sobotce a měl
na starosti i stavbu místní silnice na Kost. Schnirchův rod pocházel z Pátku nad
Ohří. Připomeňme si jen, že tam se narodil věhlasný projektant řetězových mostů
v Čechách Bedřich Schnirch, bratr soboteckého
silničního komisaře. Zmíněný Bedřich Schnirch
jezdil často k bratru Aloisovi do Sobotky a nakonec
zde našel pro sebe nevěstu, tamější rodačku.
V Sobotce bydlela rodina Aloise Schnircha v Jičínské
ulici a tam se 25. prosince roku 1802 narodil jako páté dítě syn, pokřtěný v
chrámu sv. Magdaleny na jméno Josef Emanuel. Jeho kmotry
byli Josef Raab, vrchní kosteckého panství, a dcera soboteckého poštmistra
Fleissnera, přední to představitelé tehdejšího veřejného života v Sobotce. Josef Schnirch prožil ve starobylém městě vlastně jen
dětství. Na radu strýce Bedřicha byl mladý Josef poslán na studia do Prahy, kde nejdříve
navštěvoval hlavní vzornou školu na Malé Straně, která byla tehdy i přípravkou k
technickému studiu. Hned po vyjití této školy, ze které si odnášel výborné
vysvědčení, vstupuje sedmnáctiletý Schnirch na
pražský polytechnický ústav. Jedním z jeho profesorů byl sám Fr. Jos. Gerstner, zakladatel ústavu a tehdy
právě proslulý svým projektem železnice z Budějovic do Lince, jejíž vybudování
zajistilo nám primát ve stavbě železnic na evropském kontinentu.
Na polytechnickém ústavě, v době Schnirchově, byly
hlavními předměty matematika, mechanika, statika, hydraulika, stavitelství, ale
rovněž zemědělství a správní nauka. Přednášky o stavitelství, o nějž měl
zájem Schnirch, konal profesor Jiří Fischer. Několik
cvičných výkresů studenta Josefa z tohoto oboru
zachovalo se nám dodnes a jsou významnou památkou z vývoje našeho technického
školství.
Mladému a výborně studujícímu Schnirchovi dostalo se
kromě zhlédnutí znamenité ústavní knihovny ještě jiné vzácné příležitosti ke
vzdělání, totiž možnost seznámit se se soukromou knihovnou ředitele ústavu
profesora Gerstnera, poznat jednu z
nejcennějších soukromých knihoven té doby v Praze, a to snad proto, že Gerstner znal dobře jeho otce, silničního
komisaře. Profesor Gerstner měl milé
vzpomínky na častá zastavení v rodném městě Josefa
Schnircha, když tudy projíždíval za dcerou, již měl provdanou na panství v
Mladějově u Sobotky.
Když se mladý Schnirch trochu více rozhlédl po
titulech těch bezpočetných stovek knih, byl překvapen, jak mnoho spisů má jeho
profesor i z krásné literatury a historie, a dokonce i z českých dějin. A ovšem
nejvíce se podivil, jak se tam ocitla snad jediná česká knížka v celé té spoustě
latinských německých, francouzských, anglických a i švédských a holandských knih
s názvem: „Počátkové arytmetyky“ od St. Vydry.
V roce 1821 skončil Schnirch s výborným prospěchem
technická studia a v té době byla pro něj jediná možnost: pomáhat stavět továrny,
silnice a mosty.
Pracuje nejdříve ve Strážnici na Moravě se strýcem Bedřichem,
který tam stavěl první řetězový most u nás. Dostavby se však nedočkal, neboť v
r. 1823 nastoupil jako adjunkt u mapovacího úřadu ve Štýrsku, kde později jako
geometr měl denní plat 2 zlatky. Vrací se nakrátko k strýci Bedřichovi do Strážnice, ale roku 1829 je už jmenován
silničním dozorcem na chrudimské spojovací silnici s denním platem pouhých 36 kr. V
roce 1833 je přidělen ke stavbě tzv. nové Rumburské silnice. První úsek s dozorem v
Poděbradech, Bezděčíně a Nymburce byl obsazen Schnirchem
a třetí, v Doksech, obstarával cestmistr Karel Brantl, jeho kolega z pražských
studií. V tu dobu vydává Josef Schnirch společně se
strýcem Bedřichem knížku o stavbě řetězových
mostů. V odborné bibliografii bývá zpravidla uváděn jako autor této knížky jen Bedřich, ačkoliv na titulním listě jsou výslovně
jmenováni oba Schnirchové.
Do téže doby spadá jeho ustanovení přísežným znalcem a jmenování cestmistrem a
zároveň úspěšné provedení rekonstrukce nymburského mos-tu. Purkmistr Brzorád napsal mu tehdy do pochvalného vysvědčení:
„vzdáváme silničnímu mistru Josefu Schnirchovi za
jeho vynikající stavební znalosti tu nejlepší pochvalu“. A přibývají další
pochvaly: za stavby v Poděbradech, Sadské, Chrudimi a zejména od vrchnostenského
úřadu v Pardubicích.
Zatím však už nastupovala nová mladší generace techniků, kteří s velkým
nadšením volili si zcela nové pracovní odvětví - stavbu železnic. Téměř v
tutéž dobu, kdy v Poděbradech doznívalo svatební veselí cestmistra Josefa Schnircha a Eleonory
Kulichové, dcery tamějšího purkmistra, chystal se v nedaleké Radimi u Jičína
inženýr Jan Perner k odjezdu ke stavbě první železnice v
Rusku a s ním dalších 11 českých techniků, které připravoval na tuto dalekou cestu
inž. Antonín Wach, někdejší Schnirchův kolega z
pražských studií na polytechnice. Různé zprávy o železnicích nemohly ani u Schnircha zůstat bez vlivu. Také vyšší úřady si
všimly velké píle a mimořádných technických znalostí inž. Schnircha. Nepřekvapuje proto, že při prvním volání po
zdatných technických silách, k vyměřování a určování tras prvních železnic u
nás, je inž. Schnirch uváděn mezi nejvhodnějšími a
je povolán k přípravným pracím na projektu tzv. „České uhelné dráhy“.
Mělo jít o realizaci dávného projektu Pražsko-plzeňské dráhy, který znovu oživil
v letech čtyřicátých minulého století liblinský velkostatkář hr. Wurmbrand.
Založil ještě s jiným feudálem hr. Seraincourtem společnost, kterou pojmenoval
„Česká uhelná dráha“. Byla projektována z uhelné oblasti Liblína a Radnic
přes Plzeň do Budějovic. Pro pozdější dobu plánovala tato společnost prodloužit
trať od Liblína podél Berounky až ku Praze.
K trasování a vyměřování projektu „České uhelné dráhy“ byli začátkem
roku 1840 uvolněni zemským stavebním ředitelstvím vesměs pracovníci ze silničních
staveb. Kromě Josefa Schnircha, tehdy cestmistra v
Poděbradech, byli to ještě technici Pražák, Jahn, Siedek, Pachl, Wenke, Werner a
Pechka. Tito technici se dali rychle do práce, neboť v několika málo měsících měla
již stavební kancelář Wurmbrandova na stole vypracované plány a rozpočty.
U společnosti České uhelné dráhy byl vedoucím technikem a tedy Schnirchovým nadřízeným muž, o němž se až za řadu
let Schnirch dověděl, že se stal vědcem světového
jména. Pro Josefa Schnircha v letech čtyřicátých bylo
to pouze setkání s inženýrem Joachymem Barrandem.
Na hlavní trati projektované železnice z Liblína do Budějovic Schnirch vyměřoval úsek Strakonice - Protivín. Zajímavé
je, že Schnirch ve svém plánu a rozpočtu přihlédl k
eventuální stavbě drážního tělesa pro parní trakci. Projektovaná trať měla být
pouze koněspřežní a Schnirch již počítal do
budoucnosti s dokonalejším způsobem provozu. Dále vytyčoval Schnirch ještě spojení z Liblína podél Berounky na
Křivoklát.
O vyměřování trasy podél Berounky v roce 1841 se zachoval ze stavebních spisů
zmíněné společnosti velmi zajímavý doklad. Jde o vysvědčení s podpisem Barranda, který potvrzuje inženýru Josefu Schnirchovi, že se osvědčil v roce 1841 při
vyměřování trasy železnice u Skrej. U Skrej, jak známo, došlo k významnému objevu
trilobitů, objevu, který měl tak rozhodující vliv pro další životní osudy Joachyma Barranda. Veškerá dosavadní barrandovská
literatura tvrdí však, že objev trilobitů u Skrej se stal při vyměřování dráhy v
letech třicátých a nyní se nám najednou objevil doklad o tom, že se vyměřovala
železnice u Skrej také v letech čtyřicátých a že byl při tom činný ještě Barrande, ačkoliv měl změnit svoje pracovní poslání
již před 10 lety. Jisté je, že na počátku čtyřicátých let byl Barrande i Schnirch při
trasování železnice u Skrejí, a tak není vyloučeno, že také Schnirch mohl být svědkem nálezů trilobitů, které
znamenaly tak ohromný převrat v životě Joachima Barranda.
Snad tato událost měla vliv i na samotného Schnircha,
neboť po letech, když vyměřoval trať z Prahy do Kralup, odevzdal nálezy přírodnin
z těchto míst do sbírek Českého musea.
Když byly hlavní přípravné práce na projektu České uhelné dráhy hotovy, vydal
Wurmbrand v březnu 1842 tiskem pamětní spis o účelu nové železnice. Zamítavým
stanoviskem vídeňských úřadů byla však existence společnosti nové dráhy i její
stavby zcela pohřbena.
A tu znova objevuje se na scéně Schnirchův strýc Bedřich, který po úspěšném postavení řetězového
mostu v Praze přešel s neobyčejným elánem k železničnímu stavitelství. Zaujímá
v novém generálním ředitelství státních drah vedoucí postavení a pomohl svému
synovci, že byl přijat také do ředitelství, jako stavební inspicient s platem 60
zlatých měsíčně. Ve vídeňském ředitelství staveb drah setkává se náš Schnirch většinou s novými tvářemi. Navazuje však
postupně známosti, které se velmi brzo prohloubily, neboť téměř všichni technici
jeho pracovní skupiny vstoupili později za členy pražské Průmyslové jednoty jako on
sám. Vedle Jana Pernera bylo mezi nimi několik, kteří
pracovali při stavbě první ruské železnice u Petrohradu: Čermák, Bolze, Boháč,
Kazda, Červenka a také inž. Wenke, se kterým pracoval u České uhelné dráhy.
Příjezdem do Vídně začíná Schnirchovi nový život,
jaksi od samého začátku; nový boj nejen už o existenci svoji, ale již četné
rodiny. Ale Schnirch, tehdy už čtyřicátník, vykročil
statečně a plný optimismu se dává na cestu za stavbou moderního dopravního
prostředku - železnic. V Modenském paláci ve vídeňské Panské ulici, kde bylo
zřízeno generální ředitelství staveb státních drah, přišel se ohlásit na jaře
r. 1842. Tam se musil představit generálnímu řediteli Hermenegildu Francesconimu a
inženýru Aloisu Negrellimu, později známému projektantu Suezu, který byl v tu dobu
pověřen hlavním vedením stavebních prací směrem do Čech. Šlo tehdy o rozhodnutí,
kudy povede trať první parní železnice z Vídně přes Moravu do Čech. Pro směr na
Prahu byly určeny celkem čtyři trasovací oddíly. V prvním oddílu byl vedoucím
inženýrem podinspektor Wöllner, který měl k dispozici dva inženýry a čtyři
asistenty, z nichž jedním byl právě inženýr Josef
Schnirch. Jak známo, nakonec bylo rozhodnuto, že nejvýhodnější trasou nové
železnice bude stavba přes Olomouc, Českou Třebovou a Pardubice do Prahy. Na všech
pracích svého oddílu se Schnirch výborně osvědčil,
a proto již za rok po svém nastoupení byl jmenován inženýrem státních drah s 75
zlatými měsíčně a rok nato obdržel 90 zlatých.
Po skončení trasovacích prací byl Schnirch přidělen
ke zvláštnímu oddílu pro stavbu velkého dunajského mostu. Stavbu vedl jeho strýc Bedřich. Josef Schnirch se
těšil, že po vykonané práci dostane se konečně do Čech, ale místo toho byl
poslán na jih od Vídně, jako vedoucí inženýr trasovací akce v Bruku nad Murou.
Vyměřuje tam novou železnici Kainach – Neudorf. Při odchodu do Prahy vyslovil mu
vrchní inspektor Fillunger zvláštní uznání za vynikající výkony při trasování
této dráhy.
Když pak končila v roce 1845 stavba slavné olomoucko-pražské železnice, připravoval
se Schnirch již na novou stavbu, a to
Pražsko-podmokelské dráhy. |